WET VERSUS GENADE

Wet versus Genade

U staat op het punt geestelijk zaad te ontvangen dat uiteindelijk de geboorte veroorzaakt van iets machtigs, levensveranderend. God is niet geïnteresseerd in de aanpassing van ons gedrag, Hij wil een levensverandering teweegbrengen. Dat is waar het bij de Genade van God om gaat.

Wat je tot nu over Genade hebt gehoord heeft je gebracht waar je nu bent. Maar heb je alles gehoord over Genade? Er zijn mensen die tegenwoordig proberen om de Genade van God anders te definiëren, maar we zullen proberen om met een open hart de Waarheid over dit onderwerp van God te ontvangen en we verzekeren er ons van dat alles wat hier neergeschreven wordt Bijbels is en in de juiste context geplaatst is.

Genade is niet een onderwerp, Genade is een Persoon: Jezus Christus.

De Wet werd gegeven aan de mensen door God via Mozes, maar de Genade en Waarheid zijn gekomen. (Johannes 1:17)

Iets geven is één ding, dat kan van op afstand. Het is heel iets anders om persoonlijk te komen. Genade is geen leer, het is geen onderwerp. Er zijn er die zeggen dat ze geloven in de Genadeboodschap. Er is niet zoiets als een Genadeboodschap, Genade IS het evangelie. Als Paulus spreekt over het evangelie, dan spreekt hij over het evangelie van Genade.

We zien Paulus nooit zo kwaad als dat hij was in het boek geschreven aan de Galaten. Hij laat de gebruikelijke begroeting achterwege, die hij normaal meegeeft zoals aan de gemeente in Korinthe en Rome. Hij was echt kwaad in de brief aan de Galaten en hij roept tegen hun: Galaten 1:6-7 "Het verbaast mij, dat gij u zo schielijk van degene, die u door de Genade van Christus geroepen heeft, laat afbrengen tot een ander evangelie, 7 en dat is geen evangelie. Er zijn echter sommigen, die u in verwarring brengen en het evangelie van Christus willen verdraaien. "

Er zijn Judaïsten verschenen op het toneel en ze beroofden de gelovigen in Galatië van de vreugde en het gezegend zijn in Jezus Christus door het opnieuw invoeren van de Wet. (eigenlijk de Thora)

Al we over de Wet (Thora) spreken, moeten we weten dat de Wet een samengesteld geheel is van zeshonderd dertien artikelen. Er zijn mensen die zeggen dat een deel van de Wet niet meer van toepassing is, zoals de ceremoniële Wetten, waarbij je ritueel dieren moet slachten. Dit geld niet meer voor ons zeggen ze en terecht. Maar we moeten ons wel houden aan de morele Wet, of de Tien Geboden, zeggen ze, om heilig te zijn. Maar niets is verder van de Waarheid. We zijn niet langer onder de Wet.

We zijn absoluut voor een heilig leven. De vraag is echter hoe komen we daarvan af hier. Wij zijn helemaal voor een leven van mensen die vol zijn van een doel met een bestemming. We zien graag krachtige levens tot eer en glorie van God de Vader en Zijn Zoon Jezus Christus. Maar het punt is dat het preken 'tegen' de zonde geen heiligheid voortbrengt. Wij hebben tweeduizend jaar achter de rug met het preken 'tegen' de zonde. Er is daardoor zeker wat heerlijkheid teweeggebracht en er zijn opwekkingen geweest vroeger. Maar als we deze zorgvuldig bestuderen dan stellen we vast deze manier van preken de zondaar rechtstreeks naar een plaats van veroordeling brengen. Er werd zoveel tegen de zonde gepreekt, heel fel soms, maar er was wel heerlijkheid! Begrijp me niet verkeerd. Bij het preken tegen de zonde ontstaat er glorie en veranderen levens van mensen. In 2 Korintiërs 3:7 staat er: "Indien nu de bediening des doods, met letters op stenen gegrift, gepaard ging met zulk een heerlijkheid, dat de kinderen Israëls de blik niet op het aangezicht van Mozes konden vestigen om de heerlijkheid van zijn aangezicht, die toch verdwijnen moest, " Er is heerlijkheid, maar het is er één die vervaagt, het is een heerlijkheid die verdwijnt.

Maar de heerlijkheid van het nieuwe verbond, de 'bediening van rechtvaardigheid' is een steeds toenemende heerlijkheid! 2 Korintiërs 3:8-9 In datzelfde hoofdstuk noemt Paulus de Wet "de bediening van veroordeling". En een paar verzen verder noemt hij het "de bediening van de dood".

Wij geloven dat veel mensen in het lichaam van Christus ziek zijn maar niet vanwege hun zonden, want met hun zonden is afgerekend aan het kruis. Ze lijden aan schuldgevoel en veroordeling, met als gevolg stress, zwaarmoedigheid en depressie. De Bijbel zegt dat de kracht van de zonde de Wet is. En staat ook dat de Wet "de bediening des doods" is. En deze "bediening des doods" staat geschreven en gegrift in stenen. Het enige deel van de Wet dat is gegrift in stenen zijn de Tien Geboden.

Velen willen vandaag de Tien Geboden weer ophangen op de muren in de scholen en ze ijveren daarvoor. Komt ook door het feit dat vele landen zich afkeren van de God van Abraham, Izaak en Jacob en waardoor er geen moraal meer is. Maar we zouden beter vechten om Johannes 3:16, in elk klaslokaal op te hangen! "Want alzo liefheeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe. " Amen.

- De Wet eist, maar kan niet voorzien; de Wet zegt: "gij zult niet, gij zult niet, gij zult niet..."

- Maar Genade geeft en voorziet: "ik zal, ik zal..." "Ik zal hun God zijn en zij zullen Mijn volk zijn, ik zal genadig zijn over hun wandelen en hun zonden zal ik niet meer gedenken."

Dat is een nieuw verbond. Maar in elk verbond is er echter een manier om in de problemen te komen en dat is door af te wijken van de voorwaarden van dat verbond. Laten we eens kijken in de Hof van Eden, al kun je niet direct zeggen dat een verbond is. Maar de enige vereiste voor Adam en Eva in de Hof was dat God zei: "van elke boom in de hof mag je vrijelijk eten." En dat is de vrijgevigheid van God. "Behalve van één boom mochten ze niet eten namelijk deze van "kennis van goed en kwaad". Let goed op wat hier staat. Hij heet de boom van kennis van goed en kwaad en niet "de boom van zonde".

Deze boom van kennis van goed en kwaad is een beeld van de Wet. Mozes ontving de Wet op de berg Sinaï. In de Galaten 4:25 brief staat: "de berg Sinaï komt overeen met de vrouw Hagar." Dat is een beetje typologie en die ontsluieren Jezus Christus. Want het oude is in het nieuwe 'verborgen', en het nieuwe is het oude 'geopend'. Amen. Jezus Christus is ook te vinden in de feesten van de Heer, schaduwen, en in nog vele andere typen. Het is zo duidelijk dat Paulus zegt in de Bijbel: "zeg mij, u die onder de Wet staan, luistert u niet naar de Wet?" (Galaten 4:21)

Het oude testament zegt dat Abraham twee zonen had, één zoon was bij de vrije vrouw - dat is Sarah - de andere zoon had hij bij de verbondsvrouw, en dat is Hagar, het slavenmeisje uit Egypte. En Paulus zegt dat dit verbonden zijn. Hij noemt de vrouwen de twee verbonden. De ene breng slavernij voort, de andere, dat is een vrije vrouw brengt vrijheid. En er staat geschreven: "jaag de slavin weg (vers30)".

God wil niet dat we teruggaan naar de berg Sinaï. We zijn al verder gegaan naar de berg Sion. God wil niet dat we eten van de boom van kennis van goed en kwaad, Hij wil dat we eten van de Boom des Levens!

Toen de Wet de eerste keer werd geven op de berg Sinaï, stierven er drieduizend mensen aan de voet van de berg. Je mag vragen aan iedere orthodoxe Jood: "bij welke gelegenheid was dat?" en hij zal je vertellen dat het was bij het eerste Pinksterfeest dat Israël ooit vierde. Hun eerste Paasfeest (sparrend voorbijgaan) was in Egypte. Tellen we vijftig dagen verder en we vinden het Pinksterfeest. (Pentacost) Dat brengt ons bij de berg Sinaï en daar gaf God aan de bevrijden uit Egypte, de wereld, de "Wet" en drieduizend mensen stierven aan de voet van de berg.

Laten we even vooruitspoelen naar het Nieuwe Verbond, toen de Pinksterdag in volheid was gekomen. God gaf toen niet opnieuw de Wet maar "de Geest", en we lezen dat er drieduizend mensen werden gered! Handelingen 2

De Wet doodt, maar de Geest geeft leven. Maar er zijn altijd mensen die zeggen dat we balans nodig hebben. Maar je kunt Wet en Genade niet met elkaar mengen. Jezus zegt dat je geen nieuwe wijn in oude zakken kunt doen. Je zult ze dan beide kwijtgeraken. De wijn zal gisten en de broze geitenhuid zal barsten.

Wat mensen balans noemen, noemt God "mengsel". Jezus zegt: "Ik ken uw werken, Ik wilde dat je koud was of heet, maar niet lauw." (Openbaring 3:15-16) En wij interpreteren dit in het kader van gedrag en prestatie, en dus zeggen we: "we moeten ons volledig inzetten voor Jezus" en daar zijn we allemaal voor. Maar Jezus zegt: "was je maar koud, ik heb liever dat je koud bent dan lauw."Jezus zegt eigenlijk dat Hij liever heeft dat we nietsdoen.Dus de interpretatie die berust op ons handelen en op ons gedrag was dus toch niet zo goed, tenzij wij denken vanuit het verbondsdenken van de Wet.

- Ofwel staan we volledig onder de Wet, en als we dat doen brengt het ons aan het eind van ons latijn en moeten we zeggen "ik kan het niet" en dat is nu juist de bedoeling van de Wet.

- Ofwel staan we volledig onder de Wet ofwel staan we volledig onder de Genade. Maar ga deze twee kunnen we niet met elkaar vermengen. God kan niet tegen dit mengsel. Ofwel zijn we koud ofwel zijn we heet, maar niets daartussen.

De Bijbel zegt dat zij die onder de Wet zijn, de zoon van de slavin zijn. Dat is Ismaël, we spreken hier geestelijk. Als je een natuurlijke Ismaëliet bent dan houden we van je, want we zijn één in Christus. Toch? Maar de Bijbel zegt dat "Ismaël, die geboren is uit de slavin Hagar, diegene vervolgde die "naar de Geest" geboren was. En dit is vandaag niet anders. Religieuze mensen zullen diegenen vervolgen die volledig onder de Genade staan. Maar wat is nu het antwoord in de Schrift hierop? "Werp de slavin buiten met haar zoon, want de zoon van de slavin zal geen erfgenaam zijn met de zoon van de vrije vrouw." Verwacht geen zegeningen te krijgen van God onder de Wet. De Wet veroordeelt ons alleen maar. De enige manier om volledig alle zegeningen te ontvangen is door onder de Genade te blijven.

Dus als we horen dat mensen hen vervolgen die de Genade preken, dan is dat wat de Bijbel zegt dat er zal gebeuren. Zij die geboren zijn uit de slavin zullen hen vervolgen die geboren zijn naar de geest, uit de vrije vrouw. Ismaël vervolgde Isaak. Ze hadden beiden dezelfde vader, Abraham, maar ze delen niet dezelfde moeder. De moeder van Ismaël is Hagar, de Wet. Isaaks moeder is Genade, Sarah.

Het grootste probleem dat we nu ontmoeten in het Lichaam van Christus, zijn onze medebroeders en zusters in de Heer. Sommigen delen wel dezelfde Vader, maar niet hetzelfde Verbond.

Wist je dat de Bijbel de Wet benoemt als zwakke, armzalige grondbeginselen? En Paulus vraagt zich af hoe je kunt terug keren naar deze zwakke, armzalige grondbeginselen? (Galaten 4:9)

Op een dag openbaarde God een Waarheid en Hij zei als we onder de Wet zijn we zwak zullen zijn, we zullen ziek zijn, het maakt bedelaars van ons. Het volgen van de Wet maakt ons arm. En toen kwam de illustratie van Ismaël en Isaak. Ismaël was ouder en toch zwakker dan Isaak die jonger was. Toen Abraham Hagar en Ismaël wegstuurde moest ze in de wildernis voor zichzelf en haar zoon zorgen maar die lag bijna dood te gaan onder de struiken. Dit laat het beeld van de Wet zien. Zwakke en armzalige wereldgeesten, armzalige grondbeginselen. Kijk naar Isaak, nog een jonge man, gezond en vol kracht, en hij droeg het hout voor het offer de berg op.

Als je onder de Genade bent, zal het je goed gaan en zal je welvaart hebben. En al degenen die tegen gezondheid en welvaart zijn zullen dan zeggen dat dit het clubje is van de gezondheid- en welvaartsevangelie predikers. Maar ja, sorry hoor, gezondheid en welvaart is niet het evangelie, dat is juist. Maar het evangelie wordt wel het "Genade evangelie" genoemd, en dat brengt wel gezondheid en welvaart voort.

Abraham was niet onder de Wet, hij leefde volledig onder de Genade. Hij kon ook niet onder de Wet staan want die kwam pas vierhonderd jaar later. En toch wandelde die man met God.

Sommigen zeggen dat als we vandaag de Wet niet houden wij niet heilig kunnen zijn?

- Maar Christus is onze Wijsheid.

- Christus is onze Rechtvaardigheid.

- Christus is onze heiligheid!

- Christus is onze verlossing!

En in de Bijbel staat dat Christus nutteloos wordt als je rechtvaardigheid verwacht door de Wet. Dan ben je van de Genade afgevallen, Galaten 5:2-4. Als Christus nutteloos wordt - en Hij toch mijn Wijsheid en Heiligheid en Rechtvaardigheid en verlossing is - wat dan?

Genade zal voortbrengen wat de Wet niet kan...

- De Wet zegt: "gij zult niet echtbreken" en de arme mannen of vrouwen die het doen zullen zeggen dat ze er niets aan kunnen doen.

- De Genade zegt: "hier is liefde om van je partner te houden"Dit is het verschil!

De Wet eist, de Genade voorziet

Wat er gebeurde in een tuin, eindigde in een andere tuin. Wat er gebeurde op de berg Sinaï, eindigde op een andere berg, Golgotha. We moeten dus onze preekstoelen verhuizen van de berg Sinaï naar de berg Sion en ons volledig onder de Genade plaatsen en erop vertrouwen dat Sarah heel goed in staat is om Isaak groot te brengen. Zeggen dat we de Wet nodig hebben om Isaak op te voeden is godslastering. Het is hetzelfde zeggen als laten we Hagar terug halen in het huishouden, zodat zij kan helpen bij de opvoeding van Isaak. Als we Genade preken moet we dus niet proberen te balanceren, want dan neutraliseer je de kracht van de Genade.

Tenzij je radicale Genade predikt zul je levens niet echt veranderen. Jezus en Paulus waren zo. Je moet wel voorzichtig zijn zeggen sommigen mensen, want Paulus zegt in Romeinen 6:1: "zullen we zondigen zodat de Genade toeneemt?" Iedereen lijkt dit vers te kennen, maar niemand vraagt zich af waarom dat vers geschreven is. Paulus preekte zo radicaal en zegt dat waar de zonde toeneemt, de Genade overvloediger wordt. (Grieks= huper) Dus waar de zonde toeneemt is de Genade superovervloedig. Dit geeft ons met andere woorden hoop, toch? Waar zonde aanwezig is blijkt "Gods Genade groter te zijn. Ze slokt het op, halleluja".

Toen werd Paulus beschuldigd omdat hij zo radicaal predikte alsof hij zou zeggen dat we maar meer moeten zondigen zodat de Genade groter wordt. Maar dat heeft hij niet gezegd, maar hij moet wel krachtig gesproken hebben door te zeggen dat waar de zonde toeneemt, de Genade veel meer toeneemt.

We zijn niet tegen de Wet, ik ben voor de Wet voor de reden waarom God de Wet gegeven heeft. God heeft de Wet nooit geven om je te rechtvaardigen. God heeft de Wet gegeven om je een spiegel voor te houden. Door de Wet komt kennis van zonde. Ik heb een ontzaglijk respect voor de Wet, zo diep dat ik zeg: "niemand kan ze houden" en juist daarom hebben we dan ook een verlosser nodig. Als je Genade predikt waar dan ook zal niemand die na afloop weer naar huis gaat zin hebben om nog te zondigen. Want God heeft voorzien!

Iedereen wil Jezus liefhebben en meer Weten over dit Nieuwe Verbond.

Hoe komt het dan dat de mensen toen zo tegen Paulus reageerden en niet tegen ons vandaag? Als je Genade predikt, maar je doet dat niet zo verregaande zodat je verkeerd begrepen wordt, dan predik je niet de Genade van de Bijbel. En tussen haakjes nog, wat was het antwoord van Paulus op die beschuldiging: "volstrekt niet!" Hoe zullen wij die dood zijn voor de zonde nog langer daarin leven," (vers 2) Dit antwoord is geen verbod, het is een onmogelijkheid.

Je bent niet meer in zonde, je bent in Christus. In Romeinen 5:19 staat: "door de ongehoorzaamheid van één man zijn wij allen tot zondaars gemaakt". Ja maar dat is onrechtvaardig zal iemand zeggen. "Als ik zondaar genoemd wordt wil ik dat zijn door mijn eigen daden." Maar wij zijn geen zondaars omdat we zonden doen! Wij doen zonden omdat dat onze aard is, we kunnen niet anders.

"...Door de gehoorzaamheid van één man zijn we allen rechtvaardig gemaakt". Dat gebeurt niet automatisch. Je moet het ontvangen.

Het is zo duidelijk toch, de schriften zeggen ons dat de reden dat je zondaar bent, niet is omdat je zondigt. Je zondigt omdat je een zondaar bent. Je bent een zondaar door Adams zonde. Nu dat je gered bent en rechtvaardig gemaakt zijt, ben je dat niet door je eigen gedrag maar door de gehoorzaamheid van één man, onze Here Jezus Christus. Door Zijn gehoorzaamheid zijn wij allen rechtvaardig gemaakt.

Dit is een beeld van een uitwisseling van gevangenis. Hij heeft ons overgebracht van de ene gevangenis naar een andere gevangenis en Hij noemt ons daar 'slaven' van. Zoals we slaven zijn van de zonde - geen slaven van het werkwoord 'zondigen', dus niet van je daden en je gedrag maar van het zelfstandig naamwoord. Zoals je slaaf was in de gevangenis die 'zonde' genoemd wordt. Dit is ongeacht wat je deed, je identiteit was: "in zonde". Op exact dezelfde wijze heeft Hij je nu vrij gemaakt tot slaaf van de gerechtigheid. Dit is ongeacht wat je bent of wat je hebt gedaan.

Je bent slaaf van een toestand genaamd: "gerechtvaardigheid voor God." Je kunt dat nooit kwijtgeraken.

Waarom zaten wij eerst gevangen in een gevangenis van zonde? Door de zonde van Adam. Toen je in 'zonde' zat, je was toen nog niet tot geloof gekomen, ongeacht welke goede dingen je deed, kon dat je verplaatsen naar de gevangenis van rechtvaardigheid? Toen je liefdadigheid deed en geweldige goede dingen deed voor anderen, waar was je toen? Toen je een zondaar was konden deze goede werken je niet overplaatsen van 'dood' naar 'leven'? Van een gevangenis van zonde naar een gevangenis van rechtvaardigheid kun je niet komen door goede werken. Neen, daar was het bloed van Jezus voor nodig.

Waardoor, kun je dan nu gaan denken, nu we in een betere gevangenis zitten van rechtvaardigheid, zal ik door mijn slechte daden weer terug in de gevangenis van "zonde' moeten? Als in eerste instantie, toen je nog zondaar was in de gevangenis van zonde, de goede dingen die je deed je niet konden brengen naar de gevangenis van rechtvaardigheid, waarom zou je dan nu door je daden kunnen terugvallen naar en gevangenis van zonde? Wij zaten in de gevangenis van 'zonde', los van ons handelen, vanwege Adams zonde. Nu zijn we in de gevangenis van rechtvaardigheid door de gehoorzaamheid van Jezus.

En dit staat allemaal los van je prestaties en je gedrag. Weet je, de Bijbel is zo duidelijk dat er een uitwisseling van gevangenis heeft plaatsgevonden. En ik heb het nu nog maar over gelijkwaardige dingen. We hebben het nog niet gehad over het 'nog veel meer' dat Jezus heeft gedaan.

En toch zijn er mensen die leren dat zodra je zondigt je niet meer rechtvaardig bent. Dat betekent dan dat je zegt: "wat Jezus, de laatste Adam deed is minderwaardig vergeleken met wat de eerste Adam deed". Want wat de eerste Adam deed bracht de hele aarde in een gevangenis van zonde. En nu zou wat Jezus deed niet eens één dag kunnen duren! Want het moment dat je zondigt ben je terug in de gevangenis van zonde. Hier is iets niet juist. We onteren het bloed van Jezus Christus.

Nu, ik ben tegen zonde; laten we dat eens en vooral vaststellen. Dan moet je nu als volgt concluderen: "ook al zondig je, je bent nog steeds rechtvaardig". Dat is dus het einde aan de verwarring voor veel gelovigen, want de Waarheid moet verteld worden. Soms heeft iemand die moet preken op een zondag, op weg daar naartoe een akkevietje met zijn vrouw, maar ze komen naar de kerk, ze zitten helemaal vooraan en kijken dan heel heilig. Maar het verbazende is dat de predikant of aanbiddingleider ontdekt dat dit de meest gezalfde dienst ooit was. Is dat niet verwarrend? Want wat s'morgens gebeurde werkt niet uit wat je logischerwijs zou verwachten. Beginnen we stilletjes aan te begrijpen wat 'onverdiende gunst', Genade, betekent?

Als de schrift ons vertelt dat "Christus ons heeft vrijgekocht van de vloek van de Wet", was dit dan geschreven aan mensen die alles voor elkaar hebben, of aan mensen die de Wet breken. Laat ik het zo maar eens zeggen. Als Christus, die ons heeft verlost van de vloek van de Wet, en dit alleen van toepassing is op mensen die de Wet houden, waarom zouden zij dan vervloekt worden? Ze houden immers de Wet. Heb je daar ooit over nagedacht?

Je moet natuurlijk ook een beetje nadenken over deze zaken. Gebruik een klein gedeelte van je grijze massa. Christus heeft ons verlost van de Wet, dat betekent duidelijk iets als je zondigt. Met andere woorden: 'als je zondigt is er geen vloek meer.' Waarom niet? Aan het kruis verloste Christus je daarvan!

Betekent dit dat je wilt zondigen? Nee, want ik ben tegen zonde. De reden dat er vandaag geen vloek meer is, is omdat God heilig en rechtvaardig is. Tweeduizend jaar geleden nam God "je leven in zonde" en legde het op Jezus aan Christus aan het kruis. Jezus stierf op dat kruis, de straf voor jou zonden, en werd dan begraven en na drie dagen heeft God Hem uit de dood opgewekt. Indien je dit geloofd is je hele leven in zonden vergeven.

Er wordt ons nu geleerd dat onze zonden vanaf de dag dat we geboren worden totdat we tot geloof komen, dus dat alleen onze zonden van het verleden, vergeven zijn. Maar niet die van ons hele leven dan?

Wel, de Bijbel leert dat het bloed van stieren en geiten onder het oude verbond de mensen een tijdelijke vergeving gaf voor hun zonden. Zelfs voor Israël was er een jaarlijkse vergeving. Maar het bloed van Jezus Christus heeft voor ons een eeuwige vergeving verkregen. Voor ééns en voor altijd.

Zal zo een leer geen losbandigheid in de gemeente veroorzaken? Zullen we er maar op los leven, want onze zonden zijn toch vergeven! Niets is minder waar! Jezus zelf zei, over de vrouw, waarschijnlijk een hoer, die binnenkwam en huilde aan Zijn voeten, tegen de Farizeeën waarom ze zoveel van Hem hield: "omdat ze weet dat haar veel vergeven is". Zij die weten dat hun veel vergeven is zullen uiteindelijk veel van Hem houden. Hij zei tegen de Farizeeërs: 'ik kwam naar uw huis en je gaf Me geen water om Mijn voeten te wassen. Je behandelt Me niet als een geerde gast. Maar deze vrouw heeft sinds ze binnen is niet opgehouden Mijn voeten te wassen met haar natte haar.'

"Ik wil jullie een verhaal vertellen zei Jezus tegen de Farizeeën." Er was een rijk man en twee mannen waren hem geld schuldig, ze hadden geld van hem geleend. De ene had tien euro geleend en de andere tienduizend. Toen ze hun schuld niet konden terug betalen schold hij hun schuld kwijt. En toen vroeg Jezus: "wie denkt u dat van die twee meer van die man zal houden?" zij antwoorden dat natuurlijk dat het diegene was die tienduizend euro was kwijtgescholden. Dat is ook de reden dat deze vrouw veel van Me houdt. En dat is de reden waarom jullie dat niet doen. We moeten de waarheid weten, wij zijn allemaal vergeven voor een grote zonde. Zelfs de nette en keurigste mensen zijn de ergste. Jezus treedt heel hard op tegen schijnheiligheid. Toch?

Jezus zegt: "wee over u slangen" en "witgekalkte graven", dit zijn krachttermen. Merk op dat deze taal nooit gebruikt werd tegen de zondaren, belastingontvangers en hoeren, maar steeds gericht tegen de "heiliger dan gij, de zelfingenomen mensen zoals de farizeeën."

Dat is dus de reden dat mensen niet met passie van de Heer houden omdat ze denken dat alleen hun zonden van het verleden vergeven zijn. Maar ze zijn vergeven van al hun zonden. En Christus, tweeduizend jaar geleden op het kruis, werd vervloekt. Er is een wet die zegt "vervloekt is ieder die aan een hout hangt". Weet je dat als Jezus zou gestenigd zijn, zijn onze zonde worden vergeven door Zijn bloed, maar we zouden dan niet bevrijd zijn van de vloek. Want de wet zegt: "vervloekt is ieder die aan een boom hangt." Waarom moest Hij sterven aan een hout? Waarom niet door steniging of door een speer? Omdat toen Hij stierf aan het kruis, een hout, werd de Wet van God vervuld dat Hij vervloekt werd. Hij droeg de zonden van de ganse wereld. Hij droeg onze vloek. Hij droeg jouw vloek van armoede, je vloek van ziekte, van je depressie... aan het kruishout.

Wat betekend dat Christus ons heeft verlost van de vloek van de wet? Verlossen is een betaling om iets terug te kopen. Is dit bedoeld voor mensen die het allemaal voor elkaar hebben? Of voor de mensen die de Wet houden? Ik zeg het opnieuw: "als je de Wet houdt, waarom zou je dan vervloekt zijn," dit vers betekend alleen iets voor die mensen die niet vlekkeloos zijn. Mensen zoals ikzelf. Dus als je vandaag faalt, als je valt, als je een zonde begaat, wordt er geen vloek over je uitgesproken. Waarom niet? Tweeduizend jaar geleden kwam de Zoon van God en werd gehangen tussen hemel en aarde en gaf Hij Zijn Leven voor jou, halleluja! Hij heeft je verlost! Amen.

Daarom zegt de schrift ook in Romeinen 8:1 dat er geen veroordeling is voor hen die in Christus zijn. Er we lezen verder: "die niet leven naar het vlees, maar naar de Geest". Maar dit is toegevoegd door de vertaler die niet tegen de echte Waarheid kon. Want er is geen veroordeling omdat je in Christus bent.

Maar in onze gedachten zeggen we dat er geen veroordeling is voor hen die in Christus zijn, zolang ze niet zondigen. Maar denk een na: "als je niet zondigt, waarom zou er dan een veroordeling zijn over je leven?" het gaat er hierover dat het alleen iets betekend voor als je niet perfect bent. Maar God zij gedankt, er hangt geen veroordeling boven jouw leven, als gelovige.

God legde tweeduizend jaar geleden al jouw zonden op het Lichaam van Zijn Zoon en in Zijn rechtvaardigheid en heiligheid... Zijn heilige toorn werd uitgestort over Zijn Zoon voor onze zonden. Toen werden onze zonden bestraft!! Dus omdat God heilig en rechtvaardig is om zonden te bestraffen, heeft Hij dit gedaan in het lichaam van iemand Anders...en is God vandaag heilig en rechtvaardig door die zonde níét te bestraffen. Eigenlijk zegt Hij tegen de gelovige: "ik kan je zonden niet bestraffen". Zijn heiligheid staat niet toe om dezelfde zonden tweemaal te bestraffen. Dat zou een verdraaiing zijn van het recht.

En een van de redenen dat mensen vandaag ziek zijn en depressief, is als ze zondigen dan gaan ze zichzelf helemaal onderzoeken en dan komt veroordeling en schuld, ze gaan zichzelf aanvallen. De wereld heeft het vandaag nodig om te horen dat er geen veroordeling is voor hen die geloven.

Veroorzaakt deze stelling geen vrijbrief om te gaan zondigen? Maar is het je al opgevallen dat je zondigt zelfs zonder deze vrijbrief? Als iemand het "geschenk van geen veroordeling" ontvangt, zou hij er dan maar gaan oplos leven?

De Farizeeën brachten een vrouw bij Jezus die betrapt was op overspel. Ze was geen hoer of prostituee, maar ze was betrapt bij het plegen van overspel. Dit is vreselijk, want hoe betrapten ze haar op heterdaad? En waarom was de man er niet? Voor overspel zijn er toch twee nodig? Dus was het misschien één de farizeeërs zelf? Ze brachten haar voor Jezus en zeiden: "Meester, Mozes en zijn wet zeggen dat zulke moeten worden gestenigd. Wat zegt U?" Maar Jezus gaf geen antwoord en hurkte neer en Hij schreef met Zijn vinger op de grond. Het was ook de vinger van God die de Tien Geboden schreef, op steen. Dus Hij schreef op de grond als een bekendmaking dat Hij degene is die deze Wet gegeven had. "En jullie vertellen Mij over de Wet?" Daarna staat Hij op. Jezus zegt niet "stenig haar niet" want dan hadden ze gezegd dat Hij de Wet van Mozes brak. Als Hij had gezegd: "stenig haar", zouden alle mensen daar, die hadden gehoord van Zijn liefde en Genade en die Zijn liefde en Genadewonderen hadden gezien, veel moeite hebben gehad met deze tegenstrijdigheid. En toen gaf Jezus het antwoord dat de Wet overeind hield en toch sprak over de liefde van God voor de mens: "hij die zonder zonde is, ga je gang, stenig haar. Hij die zonder zonde is werp de eerste steen". En dan staat er dat Hij opnieuw hurkte en weer op de grond schreef.

In het oude testament staat dat de Wet twee keer is gegeven. De eerste stenen tafelen bereiken nooit de voet van de berg, Mozes brak de Twee stenen tafelen zelf. Toen Israël opschepte en zei: "alles wat God gezegd heeft zullen we doen" en toen zien we een gouden kalf opgericht.

Dit laat duidelijk zien dat al je vastberadenheid om de wet te houden het tegenovergestelde resultaat teweegbrengt. Het allereerste gebod werd duidelijk overtreden.

Toen Jezus voor de tweede keer op de grond schreef heeft dat nog een diepere betekenis. De tweede set van stenen tafelen werden in de ark van het verbond geplaatst en de verzoendeksel sluit deze af. En het bloed werd gesprenkeld op de verzoendeksel. Als God het bloed ziet gaat Zijn oordeel aan jou voorbij. Gods ogen zien de Wet niet die de mens heeft overtreden, Hij ziet het bloed. Genade, Gods troon van Genade, is hoger dan de Wet. Het afvallen van de Genade doe je niet door te zondigen. Je valt van de Genade door terug te gaan naar de Wet.

De inwoners van Beth-Shemesh zagen de ark terugkomen uit het land van de Filistijnen en zij tilden de verzoendeksel op om de Wet te kunnen leren of ernaar te leven. Er zijn predikers en pastors en evangelisten die dat vandaag doen. Om de Wet uit de ark te tillen moet je de verzoendeksel optillen. Dat is letterlijk de Genade zetel. Als gevolg van deze daad was er dood en oordeel in die stad.

God zegt dat Hij de rebellie van de mens niet wil zien, Hij wil het bloed zien. Jezus is naar een hogere hemel gegaan zegt de Bijbel en sprenkelde Zijn bloed op de troon der Genade, de ware troon van Genade. Het is geen troon van oordeel meer, het is de troon van Genade. Dat is ook de reden waarom Hij de tweede keer in het zand schreef, dat betekend Genade. Het was een Genade doorbraak.

Hij stond op en een voor een gingen ze weg. Ze zouden haar gestenigd hebben als ze konden. Hij kon het doen, want Hij was de enige zonder zonde. Hij kon het maar deed het niet.

Toen ze met Hem spraken over de Wet, liet Hij de volle glorie van de Wet opgaan tot ze een voor een hun geweten hoorden spreken en weggingen, ze herkenden hun eigen zonden. Dat is het doel van de Wet. Als onze Meester de Wet gebruikt, doet Hij dat accuraat, meesterlijk, en zij gingen een voor een weg. Zij meenden met Hem over de Wet te spreken en Hij toonde hun die in zijn volle betekenis en glorie, en zij gingen allen heen. Alleen Jezus en de vrouw bleven achter en ze huilde hoogstwaarschijnlijk en Jezus keek naar haar en zei: "waar zijn zij die u beschuldigden?" en door haar tranen heen keek ze rond en zei: "er is niemand Heer!" Nu moet je goed opletten, Jezus zei: "ook Ik veroordeel je niet, ga en zondig niet meer". Hij gaf haar het geschenk van "niet veroordeling", zodat ze kon gaan en om niet meer te zondigen.

Het is alleen als iemand dit geschenk van "geen veroordeling" heeft ontvangen met geen enkele voorwaarde aan verbonden, alleen maar omdat Jezus het voor ons deed, en wij Zijn geschenk ontvangen. Dan ontvangt je de kracht geven om niet meer te zondigen. Maar de kerken van vandaag zeggen het precies andersom: "ga en zondig niet meer... en dan zullen we je niet veroordelen". Als je dit geschenk van "niet veroordeling' niet ontvangt, zul je nooit bekrachtigd worden om heen te gaan en niet meer te zondigen.

Waarom blijven mensen in de kring van zonde ronddraaien? Als ze zondigen voelen ze zich schuldig en ze veroordelen zichzelf en waar je jezelf veroordeelt, ben je gedoemd om het weer te herhalen. Maar als je het geschenk "van geen veroordeling" in Christus ontvangt zal je de kracht hebben om de fout achter je te laten en niet meer te zondigen.

Dat waar het evangelie echt over gaat en het zal zo een ommekeer in je leven brengen. Het zal een man of vrouw Gods van je maken. De vrucht van de Geest is liefde, vreugde, vrede en ook zelfbeheersing. In de eerste vier hoofdstukken van de Galaten brief heef Paulus tijd genomen om te praten over Wet en Genade, en in hoofdstuk vijf spreekt hij over de "vrucht van de Geest" en "de werken van het vlees". Merk dit verschil heel duidelijk vrucht tegenover werken. Het leven onder de Wet veroorzaakt dat je werken van het vlees voortbrengt.

Toen Israël zichzelf onder de Wet plaatste kwam de afgoderij tevoorschijn: 'het gouden kalf'". Maar het gevolg van onder de Genade te zijn is dat je vrucht van de Geest voortbrengt. Dit is geen 'werk', maar 'vrucht' die bestaat uit liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid en ook zelfbeheersing. Zelfcontrole is niet je tanden op elkaar zetten en met wilskracht iets doen, nee het is een vrucht van onder de Genade zijn.

Sommigen zullen zeggen dat Jezus niet gekomen is om de Wet te ontbinden, maar om de Wet te vervullen. Niemand zegt dat Hij kwam om te vernietigen. Neen, Hij kwam om te vervullen. En luister: "Hij heeft de Wet vervuld".

Als je je afbetalingen hebt voldaan bij de bank, dan raad ik je aan daar nu mee te stoppen. Als jij je deel van het contract hebt vervuld moet je niets meer doen. Christus vervulde de Wet. God heeft de Wet als middel om gerechtvaardigd te worden niet verwijderd omdat ze gebroken werd. Nee! Maar omdat Christus ze vervulde. Weet je hoe we gered werden van de vloek? Toen Christus, de Zoon van God, aan het kruis hing, gaf God ruimte aan Zijn rechtvaardige verontwaardiging en heilige woede tegen onze losbandigheid, tegen onze zonden. En slag na slag kwam deze neer op het hoofd van Zijn Zoon, totdat aan elke slag en eis en voorwaarde van de heiligheid van God is voldaan en Jezus Christus riep: "HET IS VOLBRACHT!!!" Daarom zijn we zijn verlost.

Ik zeg niet dat er geen veroordeling is omdat God zonden nu door de vingers ziet. Echt niet! God ziet de zonden heen scherp. De Farizeeën zagen de zonde aan de buitenkant, maar Jezus zei dat als je een vrouw wellustig bekijkt, dan heb je vanbinnen overspel gepleegd. Wat was Jezus aan het doen? Hij maakte iedereen hopeloos! Jezus is hier een specialist in, wist je dat? Hij gebruikte de Wet, en preekte soms de pure Wet: "als je oog je tot zonde verleidt, ruk het uit, gooi het van je weg. Als je hand je tot zonde verleidt, hak hem af, en gooi hem van je weg."

Ken je een kerk die dit letterlijk toepast? De gemeente zou er uitzien als een enorme amputatieruimte. Laten we met onze stompjes klappen! Dus waarom heeft onze Heer dit gepredikt? Omdat de Farizeeën de Wet hadden verlaagd naar een haalbaar niveau. "De Wet is houdbaar? Jezus Christus bracht haar terug tot het doel waar God haar oorspronkelijk voor ontworpen had. Onder de Wet zegt God: "als je anderen hun zonden niet vergeeft, zal God jou je zonden niet vergeven". Dat alleen kan je tot wanhoop drijven! Maar onder de Genade zegt Paulus door de Heilige Geest in Kolossensen en Efeziërs: "vergeef elkaar zoals God vanwege Christus ook u HEEFT vergeven." De motivatie is nu helemaal anders. Onder de Wet vergeef je, zodat God jou zal vergeven. Onder de Genade vergeef je omdat God jou heeft vergeven. Dit is totaal anders. Vergeef omdat Hij jou heeft vergeven.

Ik wil het nu ook een beetje hebben over de zegeningen van gezondheid en welvaart. We moeten het religieus denken aanpakken. Weet je dat Abraham wandelde in gezondheid? Hij leefde tot een rijpe, hoge leeftijd. Hij werd meer dan honderd jaar oud. Zijn vrouw Sarah ontving een zegen van verjonging van haar jeugd. En dit allemaal voordat de Wet er was. Abraham gaf tienden voor de Wet er was. Dus het geven van tienden is niet onder de Wet. Het jammerlijke is dat het geven van tienden onder de Wet komt als een bedreiging en onder de Genade is dat niet meer zo. Niemand bedreigde Abraham en zei: "Geef je tienden aan Melchizedek,"

Als iets voor de eerste keer genoemd wordt in de Bijbel, dan is daar iets belangrijks. De eerste keer dat tienden wordt genoemd was toen Abraham tienden gaf aan Melchizedek. Wie is Melchizedek, geen priester als Aäron, naar de Wet. Melchizedek is priester van een andere orde. Ik geloof dat Melchizedek een voorafschaduwing is van Jezus Christus. Niemand dwong Abraham. Abraham had een openbaring. Het Hebreeuwse woord voor tienden is "masar". Haal de eerste letter weg, dan heb je "asar" en dat betekent rijk in het Hebreeuws. Rijk zit in de tienden. Tienden geven we niet omdat we bang zijn dat God ons anders zou vervloeken. We geven tienden omdat de Bijbel zegt dat Jezus ze ontvangt. Het is een getuigenis dat je rijk bent. Je geeft niet omdat je rijk bent, maar omdat je in Christus gelooft dat je rijk bent. Je handelt daarna en zo maak je de cirkel van overvloed rond.

Maar wat is de reden dat het Lichaam van Christus zo worstelt en niet de zegen van Abraham geniet? De Schriften leveren het antwoord. Romeinen 4:13 "Want de belofte is niet door de wet aan Abraham of zijn zaad geschied, namelijk, dat hij een erfgenaam der wereld zou zijn, maar door de rechtvaardigheid des geloofs. "

Wat beloofde God aan Abraham? Dat hij erfgenaam zou zijn van de wereld. Als God Abraham de erfgenaam van de wereld wil maken, moest hij wel gezond zijn? Hoe kun je erfgenaam zijn als je de hele dag plat of je rug ligt? Dus gezondheid is besloten in het begrip erfgenaam van de wereld. Toch? Hoe zit het met rijkdom? Kun je de wereld erven zonder rijkdom? Nee, dus is rijkdom ook begrepen in die allesomvattende belofte. Het grotere omvat het kleinere. Dus als God Zijn belofte geeft en deze belofte was niet voor Abraham en zijn zaad door de Wet, maar door de rechtvaardigheid van zijn geloof.

En dat hebben de kerken vandaag gemist. We proberen het te verdienen door onze gehoorzaamheid. Geloof ik dan niet in gehoorzaamheid? Onder het nieuwe verbond is het "gehoorzaamheid van het geloof". Het is niet gehoorzaamheid aan de wet, maar aan het geloof. Het is niet het "juist doen", maar het "juist geloven". Geloven produceert correct handelen en leven. Het is zo belangrijk wat je gelooft. "Juist geloven" is zo belangrijk en baart juist leven en juist handelen. Dus gehoorzaamheid is nu de vrucht, niet de wortel. Onder de wet moet je gehoorzamen zodat God je kan zegenen. Onder de Genade zegent God je met alles in Jezus Christus en deze zegeningen geven je kracht om te gehoorzamen.

Sommige mensen vragen om meer te spreken over berouw. Het woord berouw betekent niet meer dan "van gedachten veranderen." Wat komt er eerst? Berouw of de zegeningen?

Kijk naar Petrus naar zijn eerste ontmoeting met Jezus. Jezus preekte vanaf zijn boot. Hij, Petrus, heeft de hele nacht gewerkt, vissen was zijn dagelijks werk, en hij ving niets. De Heer gebruikte zijn boot en de Heer is altijd een goede loonmeester, toch? Laten we gaan vissen zei Hij. En de Heer gaf hem een netbrekende, bootzinkende lading vissen. Ze moesten hulp halen om de lading binnen te halen. Plotseling besefte hij wie Jezus was en hij viel voor de Heer neer en zei: "ga weg van mij, want ik ben een zondig mens". Maar Jezus glimlachte en zei: "Van nu af zul je visser van mensen zijn." Wat kwam er eerst, de zegeningen of het berouw? De zegening. De zegeningen zullen onder de Genade berouw en inkeer voortbrengen. De Genade van God zorgt voor een veranderend denken. Open je hart wijd en ontvang de zegeningen precies zoals je bent. Want het bloed van Jezus heeft jou gekwalificeerd om ze te ontvangen.

Eén van de verdrietigste dingen waar mensen mee geconfronteerd worden in het Lichaam van Christus is dat we zoveel redenen hebben waarom mensen niet genezen worden. Ik ben een "Woord van Geloof" predikant. Er is niets verkeerd met het Woord Geloof. De jaren zeventig en tachtig van vorige eeuw waren zeer kostbaar en daardoor ben ik opgegroeid en opgeleid door de Heilige Geest. Maar na verloop van tijd wordt het een formule en anderen maken het tot een formule. Geloven is een "werk" geworden. Terwijl geloof niets meer is dan "Jezus zien".

De reden waarom je niet genezen wordt is... en er dan worden verschillende redenen genoemd. Misschien heeft die persoon zonden gedaan of zijn ouders hebben gezondigd of de zonden lopen door tot in het vierde geslacht of hij is ongehoorzaam...enz... Ik preekte ook zo. Mijn hart was op de juiste plaats, ik wilde dat andere mensen beter werden en als ik een reden gaf vinden mensen misschien een uitweg. Dan opeens hoor ik de stem van God binnen in mij, warm en met autoriteit: "stop met het diskwalificeren van Mijn mensen." Ik wilde dat niet doen Heer! En Hij zei: "Mijn Bloed heeft ieder van het gekwalificeerd." Jij bent gerechtvaardigd door Zijn bloed om gezondheid en je genezing te ontvangen! Hoe meer redenen ik door gaf, hoe meer hun geloof begon te krimpen. Ik hoorde dat anderen dat ook zo deden en ik dacht dat het juist was. "Er is niets mis met Gods Woord! De reden dat je niet ontvangt is dus: "er is iets mis met wat je doet". Zo gaat het altijd.

Na dit Woord van God om te stoppen met Zijn Volk te diskwalificeren, begon ik een andere boodschap te prediken. Eerst in mijn eigen leven en dan tegen anderen. Als je ziek bent vandaag is er niets mis met God, er is niets mis met Zijn woord en door het bloed van Jezus is er niets mis met jou! "Ontvang!" en zie je de wonderen in je eigen leven en in dat van anderen! Halleluja!!! Ook voor degene die in ziekenhuizen liggen te worstelen en het gebeurde ook in mijn eigen leven. Ik sloot een compromis, ik zondigde, ik viel, ik vocht met schuldgevoel. Maar wat zegt de Bijbel: "Als ze gezondigd hebben, het gebed van geloof zal de zieke redden en hun zonden zullen vergeven worden." In plaats van dat te prediken zeggen wij: "zoek uit wat de reden is".

Zo was er iemand die bij een koppel kwam die net hun baby verloren hadden en deze man had de euvele moed om te zeggen: "er is een of andere zonde in jullie leven en je moet de Heer vragen wat het is." Ik wilde hem een oplawaai geven, maar... Hoe kun je zo stom zijn en toch nog ademen. Iemand is gevallen, heeft verdriet, en jij trapt op ze. En dan verwacht je dat ze genezen en gezond zijn? Religie maakt mensen wreed. Je moet anders leren denken.

Weet je dat er gelovigen zijn die bepaalde zonden nog nooit hebben gedaan voordat ze tot geloof waren gekomen. Ze strijden met zonden waar ze geen last van hadden totdat ze gingen geloven. Waarom? Omdat hun opnieuw de Wet is voorgehouden. We hebben vandaag allemaal een evangelie revolutie nodig.

De belofte dat jij mede-erfgenaam van de wereld zult zijn en de zegeningen van God beërft, rijk wordt is niet geven door de Wet, is niet het antwoord op je gehoorzaamheid, maar komt er door de rechtvaardiging van het geloof.

Dus, hoe meer je rondgaat en blijft zeggen: "ik ben gerechtvaardigd door het geloof, door het bloed van Jezus, niet door wat ik doe of door mijn gedrag." Te beginnen als je wakker wordt. En zegt: "God zei gedankt, ik ben rechtvaardig door geloof." En als je in de fout en de kluts kwijtgeraakt en de duivel komt en zegt: "je noemt je zelf een leider in de kerk? Je bent juist je kalmte nog verloren!" dan kun je zeggen: "ik ben rechtvaardig door het bloed van Jezus, niet door mijn daden." Daarom wordt de duivel ook de aanklager van de broeders genoemd. Zijn hoofdtaak is ons te beschuldigen, maar het bloed van Jezus legt hem het zwijgen op.

Door dit te blijven belijden, hoe moeitelozer je de wereld beërft. Plots zullen je dagen van armoede en ziekte achter je liggen. Het mooiste hieraan is dat het moeiteloos gaat. "Ik ben gerechtvaardig door geloof en niet door mijn daden." Want de belofte dat hij erfgenaam van de wereld zou zijn was niet voor Abraham of zijn nageslacht door de Wet maar door de gerechtigheid van het geloof. En in Romeinen 4:14 staat dan "Want indien degenen, die uit de wet zijn, erfgenamen zijn, zo is het geloof ijdel geworden, en de beloftenis te niet gedaan." en dan zou de belofte dus nutteloos zijn. De wet levert straf op, want waar geen wet is, daar is geen overtreding. (Vers 15) dus als zij die van de wet zijn, als erfgenamen zijn en dus de belofte beërven vanwege de wet, vanwege onze ongehoorzaamheid, dan is er geen behoefte aan geloof. Dan zou geloof overbodig zijn en wordt de belofte van God krachteloos gemaakt. En dat is dan weer een beangstigende gedacht dat de belofte van God krachteloos gemaakt zijn. Ik wil niet dat de beloften van God worden ontkracht. Jij wel? Maar wat zou de Bijbelse reden hiervoor zijn? Sommigen zullen zeggen dat er komt door zonde. Dit is een fout antwoord! Wij zijn toch allen tegen de zonde, toch? De Bijbels reden waarom de belofte van God worden ontkracht en dat geloof wordt uitgehold, en dat is iets vreselijks, komt omdat we het proberen te krijgen door de wet. De Wet maakt het geloof zonder kracht. Hoe meer je probeert het te verdien, hoe meer je kwijtraakt. Verklaar gewoon: "ik ben rechtvaardig door het bloed van Jezus."

Er staan maar twee plaatsen in de evangeliën waar gesproken wordt over iemand die een groot hebben. Dat is bij de honderdman en bij de kanaänitische vrouw. Over de honderdman zei Jezus: "ik heb nergens zo een groot geloof gevonden, nergens in Israël." En bij de kanaänitische vrouw die bevrijding wilde voor haar dochter, die door een demon bezeten was: "O vrouw, hoe groot si uw geloof!" Slecht twee plaatsen in de Bijbel waar Jezus dit verklaart: "GROOT GELOOF" Wat was hun geheim? De honderdman zei dat hij een soldaat was en een man met autoriteit en dat hij bevelen geeft. Hij was een militair en had dus een groot geloof legt men dan uit. Hoe zit het dan bij de kanaänitische vrouw? Zij was geen militair, misschien gewoon een huisvrouw en toch had ze een groot geloof. Het antwoord is zeer verassend en als we gaan mediteren over Gods Woord dan krijgen we antwoorden. Wat was de gemeenschappelijke deler tussen deze twee personen. Het waren maar twee mensen waarvan Hij gezegd had dat ze groot geloof hadden. Wat hadden ze gemeenschappelijk? Ze waren beiden heidenen!!! Ze zijn niet onder de Wet!!! Ze kenden de Wet waarschijnlijk niet eens. Ze waren zich alleen bewust van Jezus!!! Er was niets waar ze in te kort schoten, ze waren zich niet van zonde bewust, want ze waren niet wet-bewust. Ze waren alleen Jezus-bewust. Halleluja! Ze hadden veel geloof. Beoordeel de Schriften, maar predik ze in hun verband.

Romeinen 4:16 zegt dan "Daarom is zij uit het geloof, opdat zij naar Genade zij; ten einde de belofte vast zij al den zade, niet alleen dat uit de wet is, maar ook dat uit het geloof Abrahams is, welke een vader is van ons allen; " Zo stel je Gods beloften veilig, door geloof uit Genade. Niet door de Wet. De Wet staat tegenover Genade. De enige manier voor ons om Gods zegeningen te beërven en erfgenamen te zijn van de wereld is door Genade uit geloof.

De duivel heeft het onderwerp Genade met zoveel tegenstellingen omringt, dat mensen al raar beginnen te doen als iemand komt spreken over Genade. Er zijn ook wel rare evangelisten die preken over Genade en zeggen dat Jezus getrouwd was en nog ander van dit soort gedoe... en dat is wat de duivel precies is. De duivel heeft zelf nog nooit iets verwezenlijkt, hij neemt de dingen die van God zijn en maakt ze corrupt en vervalst ze. Maar we moeten niet bang zijn voor de Waarheid. Waarom denk je dat dit onderwerp zo betwist wordt? Dat is omdat de duivel zo bang is dat het lichaam van Christus haar vrijheid vindt.

Galaten 5:1 "Opdat wij waarlijk vrij zouden zijn, heeft Christus ons vrijgemaakt. Houdt dus stand en laat u niet weder een slavenjuk opleggen."

Sta sterk in je vrij zijn van zonden en ga niet terug naar de zonde. De ganse context spreekt hier over de Wet. Paulus heeft het over de Wet als een juk van slavernij. Houdt vast aan je vrijheid waarmee Christus ons heeft vrijgemaakt. Een keer was er in Handelingen een geschil in de raad over het al of niet houden van de Wet, toen werd er al over gediscuteerd in de vroege gemeente, en Petrus zei: "waarom God verzoeken door een slavenjuk op te leggen op onze schouders dat zelfs onze vaderen niet konden dragen?"

Ja maar dat gaat over de besnijdenis! De joods jongentjes werden besneden toen ze acht dagen oud waren en waren zich niet bewust van wat ze ondergingen. Dit juk gaat duidelijk over de Wet, de Tien geboden.

Uiteindelijk resulteert Genade in liefde, vreugde en vrede. Je zult van God gaan houden, van je man, van je vrouw, je kinderen, en van je familie. Liefde is de vervulling van de Wet. Je kunt de Wet houden door geen overspel te plegen, maar toch wrok te koesteren tegenover je partner. Maar dat is toch niet wat God bedoelde toen Hij de Wet ontwierp. Sommigen houden zich uiterlijk aan dit gebod, maar waarom? Sommigen hebben geen geld, want overspel plegen kost geld, denk ik zo? Anderen hebben waarschijnlijk niet de gelegenheid. Er zijn mensen die zich aan deze wet houden omdat ze de kans niet krijgen. Maar de enige geldige reden die God gaf om geen overspel te plegen is: "we houden van onze partner omdat we zo vol liefde zijn van Jezus Christus." De eerste die daar voordeel bij heeft is je partner en je gezin. Dat zijn de eerste mensen waar je deze liefde in uitschenkt. Zelfs als je weg bent van huis, mis je je partner. Ik wil geen zonde begaan, want ik hou van haar! Je kunt deze wet houden zonder van je partner te houden.

Mozes ontving de Wet te midden van donderslagen, bliksems en storm en duisternis. De Bijbel leert ook in Galaten dat dit gebeurde door een middelaar, een engel. Het kwam niet eens rechtstreeks van God. Maar toen het nieuwe verbond kwam, ging Jezus een andere berg op, de berg van de verheerlijking. En Zijn gezicht schitterde als de zon en Zijn kleren fonkelden. Er was overal helderheid.

Als je onder de Wet leeft, ben je altijd in het donker, aan het navelstaren en depressief. Maar als je onder de genade bent, is er zo'n vrijheid, zo'n vreugde. "Liefde, vreugde en vrede, tegen zodanige is de Wet niet."

Jezus ging de berg op en Hij schitterde. Hij nam Petrus, Jacobus en Johannes mee de berg op. Je moet een ding goed begrijpen dat toen Mozes de berg afkwam met de twee stenen tafelen, de mensen van hem weg vluchten. Daarom staat er ook in de Bijbel dat hij ze terug moest roepen. De "bediening van de veroordeling" jaagt mensen weg. Dat is ook de reden dat vele kerken onze tieners wegjagen. Niet omdat ze tegen Jezus zouden zijn, maar wel tegen religie waardoor Jezus christus niet in Zijn ware glorie en schoonheid wordt onthuld.

Jezus neemt dus drie discipelen van Hem mee op de berg en wordt verheerlijkt, Zijn gezicht straalt als de zon en Mozes en Elia verschenen. En dan neemt Petrus het woord, ja wie anders. Hij wist niet waar hij het over had en hij beefde en zei: "Heer het is goed voor ons dat we hier zijn." Dit gaat over typologie. Mozes vertegenwoordigt de Wet en Elia staat voor de profeten. En we zien de Zoon van God. Maar Petrus zei: "Laat ons drie tabernakels maken." "Eén voor Mozes, één voor U en één voor Elia."

Laten we de Genade erbij doen. Wil je Genade? We hebben genade, we hebben de Wet, we hebben alles. God de Vader kwam tussenbeide: "Dit is Mijn geliefde Zoon, luister naar Hem!" luister niet naar de anderen, maar naar Hem.

Met andere woorden zegt God hier: "Hoe durf je Jezus op hetzelfde niveau te plaatsen als de Wet en de profeten?" Hij is groter dan de Wet en de profeten. Amen.

Toen Hij de berg afkwam na de zaligsprekingen was daar een grote menigte. Een melaatse kwam naar Hem toe en zei: "Heer als u wilt, kunt U mij rein maken." Melaatsheid is een ziekte en niemand mag je aanraken, zelfs je geliefden niet. Stel je voor dat je je kinderen niet mag knuffelen of aanraken, jarenlang soms." Heer als U wilt. Kunt U mij rein maken." Het eerste wat Jezus deed, was deze man aanraken, en dan zegt Hij: "Ik wil het, wordt gereinigd, en de melaatsheid verdween."

Nu moet je goed opletten. Onder de Wet zou hij worden gestenigd. Onder de Wet word jij besmet met wat de melaatse heeft, maar onder de Genade raakte de melaatse besmet met wat Jezus had. Halleluja! Gezondheid en heelheid. Amen!

Als we tegen onze jongeren zeggen: "pas op, niet daarheen gaan, doe dit niet, blijf daarvan af." Dan plaatsen we ze in feite onder de wet. Maar daar waar Genade gepredikt wordt, worden ze besmet met rechtvaardigheid en heiligheid. "Laat ons drie tenten bouwen", maar God zegt: "dit is mijn geliefde Zoon, luister naar Hem." De discipelen waren bang en beefden. Matheus 17. God zei dat ze moesten luisteren naar Hem, niet naar hen. En wat zijn de volgende woorden van Jezus? Hij raakt ze aan en zegt: "Wees niet bang." Zijn woorden zijn gen woorden van de Wet, maar woorden van Genade. Als de Vader spreekt waren ze bang en beefden ze; ze dachten aan woorden van oordeel en dan spreekt Jezus: "Wees niet bang".

Het bestuderen van de Hebreeuwse en Griekse taal geeft veel wijsheid en ook de studie van typologieën is boeiend. Ok, Petrus, Jacobus en Johannes zijn daar. Petrus betekent 'steen'. Jacobus is 'Jakov' in het Hebreeuws en betekent: 'verdringen'. Jacob verdrong Ezau, zijn broer. Hij nam zijn plaats in. Johannes is 'Jochanan' in het Hebreeuws en betekent: 'Gods Genade'.

Boven op de berg der verheerlijking wordt de steen verdrongen door Genade. De Wet is vervangen door Genade. Toen kwam Jezus de berg af en let nu goed op. Bij Mozes vluchten de mensen weg, en bij Jezus renden de mensen naar Hem toe. Markus 9:15.

De bediening van veroordeling dood, de bediening van rechtvaardigheid geeft leven. We hebben alles te danken aan Jezus. Je zult nooit weten hoeveel dat God van je houdt totdat je weet hoeveel God houdt van Zijn eigen Zoon, Jezus Christus. God gaf Hem op, voor jou!

We vergeten soms, als we kijken naar het mens zijn van Jezus, dat Hij ook God is, in menselijk vlees. Hij zei tegen de Joden: "Voor Abraham was, ben Ik." Niet "ik was", maar "ik ben". Dat is ook de naam van God in de brandende braamstruik: "Ik ben die Ik ben." Toen Jezus over het water liep zei Petrus: "Heer als U het bent, laat mij tot U komen." Dan zegt Jezus: "wees niet bang, Ik ben." In het Nederlands staat er:" Ik ben het". In de hof als ze Jezus komen arresteren wordt dit ook zo gebruikt als Jezus naar voren stapt en zegt: "Ik ben het", maar in feite staat er: "IK BEN" en ze vallen allemaal neer. Hij wachtte tot ze weer opstonden om Hem te arresteren. Dit toont ook aan dat Jezus niet stierf ... of zeg nooit de moord op Jezus, want Hij legde Zijn leven zelf af. Hij heeft alle macht. Hij heeft alle autoriteit, Ik Ben. Hij ging niet lopen. Johannes 18. Hij wist wat Zijn doel was. Hij kwam om te sterven.

De engelen zongen een lied toen Hij geboren werd, een baby. "Ere zij God in de hoogste Hemel". Wij brengen u goed nieuws van grote blijdschap. "Vandaag is in de stad van David geboren...niet een rechter, niet een wetgever, maar een Redder." Omdat een volmaakt Redder is, volbracht Hij een volmaakt werk. En omdat het een volmaakt werk is kun jij een volmaakt geweten hebben voor God. Je hoeft geen zondebewustzijn te hebben. Als ik weet dat mijn schuld is afbetaald door iemand anders, dan hoef ik niet lager te voelen dat er schuld drukt op mijn bewustzijn. Als ik nu zeg dat het te mooi is om waar te zijn, is het dan toch betaald? Ja, maar heb ik gedaan? Ik sta nog steeds schuld toe in mijn bewustzijn, ook al is alles betaald. Omdat ik de boodschapper niet geloof is er nog altijd schuldbesef in mijn geweten. En dat niet alleen, ik beledig ook nog de persoon die alles betaald heeft.

Jouw zondeschuld tegenover een heilige God is volledig betaald! Jezus riep uit aan het kruis: "het is volbracht!"

Het kruis is feitelijk de liefde van God die een losprijs betaald aan de rechtvaardigheid van God.

Het was ten opzichte van de Wet dat wij een schuld hadden, en die volledig vereffend. De duivel is ontwapend, omdat nu de Wet is verwijderd. Halleluja! Alsjeblief, bewapen hem niet opnieuw. Hij neemt de Wet, slaat ermee om je oren en zegt: "dat is wat de wet zegt. Kijk naar je gedachten! Kijk naar je gevoelen! Kijk naar jezelf!" maar zodra de Wet is weggenomen, heeft hij niets meer! Wij moeten de Wet niet terug in zijn handen stoppen.

Onder de Wet is het offer minder dan het oordeel. Toen Elia streed met de profeten van Baäl, legde hij twaalf stenen neer en hout en het offer en hij liet ze water gieten, drie keer tot de geul helemaal overliep. Zij dachten dat hij het God moeilijk maakte op die manier. Toen God nu het vuur stuurde om het dierenoffer te verteren, het brandoffer, wat gebeurde er toen? De Bijbel zegt dat het vuur een beeld is van Gods oordeel, heilig oordeel, tegen de zonde; toen het vuur kwam verteerde dat het offer, de stenen en het hout en zelfs het water. Alles was weg. Dus onder de wet is Gods vurige oordeel groter dan het offer. Maar onder ge Genade, toen Jezus aan het kruis hing en Hij onze zonden droeg en God Zijn gelaat afwende - met tranen denk ik - omdat Hij het voor ons deed. De achterkant van God staat voor oordeel van God. Gods oordeel kwam op Jezus neer. Gods vurige oordeel, het vuur van God kwam op Jezus. Jezus riep uit: "Mij dorst!", het viel op Hem. Hij verzwolg het in Zijn persoon aan het kruis. Tot er geen oordeel meer over was en Hij uitriep: "het is volbracht!"

Het oordeel was weg, maar het offer was er nog, om te zeggen: "het is volbracht." Halleluja. Onder de genade is het offer groter dan het oordeel. Dit is geen boodschap, dit is leven.

De reden dat er geen oordeel meer is, de reden dat er geen veroordeling meer is, de reden dat er geen vloek meer is, is niet omdat God soft is geworden tegenover de zonde. Nee, volstrekt niet. Maar omdat tweeduizend jaar geleden Jezus Christus onze plaats heeft ingenomen en voor elke zonde die jij en ik hebben gegaan of ooit zullen begaan. Hij droeg alles aan het hout. Hij werd gestraft zodat wij niet gestraft zullen worden. Hij werd veroordeeld zodat wij nooit meer veroordeeld zullen worden. Hij nam onze plaats zodat wij Zijn plaats zullen innemen. Hij werd zonde zodat wij de rechtvaardigheid van God zouden worden.

Hoe kan je nu zeggen dat Jezus zonde werd als Hij geen zonde deed? Eigenlijk zou ik moeten zeggen: 'hoe kun je rechtvaardig worden als je geen rechtvaardige dingen hebt gedaan?' hoe werd Jezus zonde aan het kruis, zonder Zijn daden? Hij ontving onze zonden en wij ontvangen Zijn rechtvaardigheid. Aan het kruis behandelde God Hem alsof Hij de grootste zondaar van de wereld was, zodat God jou zou behandelen alsof je zonder zonde bent. Dit is het beste dat er is. Houden jullie van Hem? "Mijn God, Mijn God waarom heb je mij verlaten," De enige keer dat Jezus Zijn Vader 'Mijn God' noemde was aan het kruis, zodat jij Hem, God nu 'ABBA' kunt noemen. En weet je waarom Hij riep:" waarom heb je Mij verlaten?" Hij was echt verlaten, uit liefde voor ons, Gods liefde voor ons, zodat jij en ik nu kunnen roepen: "Abba! Vader!"

Waarom heeft U mij zo gezegend? Geef Hem alle eer!

© 2016 Worlds Collide. Alle rechten voorbehouden.
Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin