12. VAN DOOD NAAR LEVEN
Efeze 2: 11
Efeze 2:11 "Daarom gedenkt, dat gij, die eertijds heidenen waart in het vlees, en die voorhuid genaamd werd van degenen, die genaamd zijn besnijdenis in het vlees, die met handen geschiedt;"
Waarom zou de Heer de besnijdenis als een teken van Zijn verbond met de mens maken? Het vlees is meestal en verwijzing voor de vleselijke natuur in de Schriften, dat een teken was om ons te verbinden in een verbond met de Heer, de vleselijke natuur moest daarom weggesneden worden.
De besnijdenis was ingesteld toen Hij Abraham riep, in het begin van Zijn proces om de mens te redden van de val. Wat het vertegen-woordigt gaat verder om een eis te zijn voor iedereen die met God wilde verzoent worden. Redding is veen meer dan alleen maar de vergeving van onze zonden. De redding aan het kruis voorziet ook in het verwijderen van onze zondige natuur, en wordt "het lichaam van de zonde" genoemd.
Het is een misleiding en een tragische verdraaiing van het evangelie dat een gemakkelijke vergeving promoot zonder het begeleidende afleggen van de zondige natuur. Zoals we herhaaldelijk lezen in het Nieuwe Testament, en dat we duidelijk bevestigd zien in het Oude Testamant, zijn diegenen die de verzoening van het kruis echt omarmen ook wedergeboren en daardoor ook veranderd. Laat ons nu iets overdenken over besnijdenis en hoe het in verhouding staat tot de verwijdering van onze zondige natuur. Ik bedoel het niet onsmakelijk, maar we moeten er wel van nemen dat het gehele lid niet werd afgesneden. Alleen maar het overbodige vlees wordt weggesneden bij de besnijdenis. (dit stelt onze zondige natuur voor) Het is niet zo dat onze hele natuur zondig is. De Heer heeft ons geschapen met vlees en bloed en met zekere noden en verlangens die Hij wilde vervult zien met vreugde en dankzegging. Deze verlangens hebben is geen zonde.
Als we de term "vlees" tegenkomen in de Bijbel staat dat in relatie tot onze zondige natuur, en niet met wat natuurlijk is. Het verlangen naar seks, bijvoorbeeld, is geen zonde als het toegepast wordt binnen de grenzen waarvoor het geschapen is. Het is een speciale gift van God om van te genieten en wordt gebruikt om twee mensen samen te brengen in een verbondsrelatie van het huwelijk en het is inderdaad wonderbaar en spannend. Dit is zo belangrijk om te begrijpen dat de beste verdediging om onze natuurlijke verlangens pervers te zien worden is, om ze op de juiste wijze te gebruiken.
Er was ééns een ouderling van bij tachtig jaar oud, in een christelijk vergadering, die vroeg aan een andere voorganger om voor hem te bidden, voor de zonde van zijn leven. Toen hem gevraagd werd welke specifieke zonde, antwoorde hij beschaamd: "lust" en voegde er toen gedwee aan toe " voor mijn vrouw." Ze keken eerst zeer verwonderd naar hem, maar toen ze zagen dat hij het meende, antwoorden de andere voorgangers: " nee beste vriend, we moeten niet voor jou bidden. we moeten bidden voor ons zelf."
De hele bedoeling van Gods redding is om dat te herstellen dat bij de zondeval verloren werd; het belangrijkste voor de mens was de intieme relatie met God. Als die hersteld wordt, dan kan de relatie tussen mensen ook hersteld worden om te zijn waarvoor het bedoeld was. In alle relaties is het egoïsme dat alles veranderd. We moeten daarom genezen worden van de wonden die door zonden die egoïsme veroorzaakt worden, zoals afwijzing, misbruik enz.... De wijze waarop God dit doet is niet door een lange introspectie en rondzoeken in onze ziel om ze te vinden. God snijdt deze problemen weg door ons een nieuwe start te geven als nieuw geboren schepsels. Het doel om onze denken te hernieuwen is door de nieuwe creatie die we nu zijn te omhelzen en niet door de oude mens - die als dood gerekend wordt - proberen te herstellen.
Een andere duidelijke beschrijving hoe dit in onze levens gewrocht wordt vinden we in Romeinen 6:3-14 "Of weet gij niet, dat zovelen als wij in Christus Jezus gedoopt zijn, wij in Zijn dood gedoopt zijn? 4 Wij zijn dan met Hem begraven, door den doop in den dood, opdat, gelijkerwijs Christus uit de doden opgewekt is tot de heerlijkheid des Vaders, alzo ook wij in nieuwigheid des levens wandelen zouden. 5 Want indien wij met Hem een plant geworden zijn in de gelijkmaking Zijns doods, zo zullen wij het ook zijn in de gelijkmaking Zijner opstanding; 6 Dit wetende, dat onze oude mens met Hem gekruisigd is, opdat het lichaam der zonde te niet gedaan worde, opdat wij niet meer de zonde dienen. 7 Want die gestorven is, die is gerechtvaardigd van de zonde. 8 Indien wij nu met Christus gestorven zijn, zo geloven wij, dat wij ook met Hem zullen leven; 9 Wetende, dat Christus, opgewekt zijnde uit de doden, niet meer sterft ; de dood heerst niet meer over Hem. 10 Want dat Hij gestorven is, dat is Hij der zonde eenmaal gestorven; en dat Hij leeft, dat leeft Hij Gode. 11 Alzo ook gijlieden, houdt het daarvoor dat gij wel der zonde dood zijt , maar Gode levende zijt in Christus Jezus, onzen Heere. 12 Dat dan de zonde niet heerse in uw sterfelijk lichaam, om haar te gehoorzamen in de begeerlijkheden deszelven lichaams. 13 En stelt uwe leden niet der zonde tot wapenen der ongerechtigheid; maar stelt uzelven Gode, als uit de doden levende geworden zijnde, en stelt uw leden Gode tot wapenen der gerechtigheid . 14 Want de zonde zal over u niet heersen ; want gij zijt niet onder de wet, maar onder de genade."