16. EEN ALLES OMVATTENDE VISIE
- Efeze 3: 1-6
Nu begint een belangrijk deel van onze reis. In de twee eerste hoofdstukken heeft de Apostel Paulus een kader geschetst van een glorierijke en uitdijende visie voor wat wij als christenen geroepen zijn. Nu wordt het praktische plan uitgewerkt.
Efeze 3:1-6 "Om deze oorzaak ben ik Paulus de gevangene van Christus Jezus, voor u, die heidenen zijt. 2 Indien gij maar gehoord hebt van de bedeling der genade Gods, die mij gegeven is aan u; 3 Dat Hij mij door openbaring heeft bekend gemaakt deze verborgenheid, (gelijk ik met weinige woorden te voren geschreven heb; 4 Waaraan gij, dit lezende, kunt bemerken mijn wetenschap, in deze verborgenheid van Christus), 5 Welke in andere eeuwen den kinderen der mensen niet is bekend gemaakt, gelijk zij nu is geopenbaard aan Zijn heilige apostelen en profeten, door den Geest ; 6 Namelijk dat de heidenen zijn medeerfgenamen, en van hetzelfde lichaam, en mededeelgenoten Zijner belofte in Christus, door het Evangelie; "
Velen denken dat het begrijpen van de verborgenheid of het mysterie essentieel is. Het lijkt echter duidelijk dat slechts een weinig christenen doorheen de geschiedenis, of vandaag, deze verborgenheid over hoe heidenen geënt zijn in het lichaam van Christus echt begrijpen, en deelnemers zijn geworden van de beloften van God. Het is voor de hand liggend dat, als de kerk dit begrepen zou hebben, het heel anders zou zijn vandaag. Dit geheimenis zal geopenbaard worden, en als het zo ver is, dan zullen we belangrijke veranderingen op de weg van de kerk openbaar zien worden in de wereld.
Toen de Heer de totstandbrenging van de redding begon bij Abraham, verklaarde dat het zaad van Abraham zou zijn als korrels zand op het strand en van de sterren aan het firmament. Dit houdt dat er zowel een hemels zaad en een aards zaad zou zijn. Het niet begrijpen van dit feit is de reden dat er nu nog steeds verwarring bestaat over de plaats van Israël en de kerk in Gods plan. Sommigen geloven dat Israël met al zijn beloften vervangen is door de gemeente, en anderen geloven dan weer dat op het einde de kerk vervangen wordt door Israël. Geen van deze beide opvattingen zijn nauwkeurig. Vanaf het begin heeft God bedoeld dat er zowel een geestelijk als een aards zaad zou zijn van abraham, en dat het samengaan van deze twee zaden de zegening van de naties zou worden.
Het plan van Gods redding is progressief groter geworden zodat het inhield dat ieder van de stammen of naties die het verlangde kon terugkeren naar Hem. Het begon allemaal met maken van een verbond met Abraham, en later het maken van een verbond mat de natie, het natuurlijke zaad van Abraham. En dan juist zoals Hij beloofde aan Abraham, breidde Hij dit uit zodat alle naties en families op aarde inbegrepen waren in dit verbond. Het kruis heef alle belemmeringen en scheidingen weggenomen tussen alle mensen zodat iedereen door de deur van redding kon binnen wandelen. Jezus is echt de redder van alle mensen.
Het is principieel dat de gelovigen goed begrijpen dat iedereen van welke natie dan ook nu kan deelhebben aan het verbond dat tot redding leidt. Vele gelovigen willen echter de rol van Israël niet begrijpen in dit geheel. Zij waren eens gescheiden en zijn nu terug geënt op de olijfboom. Vele Joodse gelovigen begrijpen dit niet. Hoe kunnen die twee groepen nu mededeelnemers zijn en medeerfgenamen van het verbond? Moeten de joods bekeerlingen samengaan met de gemeente? Of moet de kerk samengaan met de Messiaanse gelovigen?
Het antwoord is "nee" en "ja, beide". Dit moet u niet in verwarring brengen, maar er zijn aspecten in deze die niet waar zijn, en er zijn manieren die wel waar zijn. Als de antwoorden duidelijk zijn dan zal dit de brug zijn tussen beide groepen en dan zullen zij één worden.
Nog de kerk of de Messiaanse beweging is daar waar ze geroepen zijn. Zij hebben elkaar nodig om volledig te zijn. Velen prediken nog de vervanging theorie dat de kerk de Joodse mensen totaal vervangt in Gods reddingplan. En anderen spreken dit tegen en geloven het andersom. Er is hier bij beiden een verkeerd begrijpen van de "verborgenheid van Christus", maar het zal snel duidelijk worden.
Een ding dat voor de hand ligt is dat het reddingplan was de onbetwistbare gang naar alles inbegrepen zijn. Gods verlangen was veel meer dan alle families op de aarde te zegenen. Hij wil dat allen mensen gered worden en komen tot de kennis van de Waarheid. 1 Timotheüs 2:4. We moeten onmiddellijk voorzichtig zijn met de doctrine die exclusiviteit promoot in verband met het verbond. Zij die het mysterie waarover Paulus schrijft echt begrijpen zullen veelmeer de gemeenschap promoten die nodig is voor de volgelingen, beiden Joden en heidenen.
Dat is echter nog geen eensgezindheid. De manier waarop ik één wordt met mijn vrouw is niet door van haar een man te maken, maar veeleer door de complementaire verschillen te leren begrijpen die God gegeven heeft aan mannen en vrouwen. De manier waarop dit "geheimenis " volledig kan begrepen worden, en dan geïmplanteerd, is niet door de Joden heidenen te maken, of heidenen Joden te laten worden, maar veeleer door de uniciteit te erkennen van de andere.
Zelfs Petrus had er moeite mee dat God de deur opende voor de heidenen en hoe hij deze relaties moest zien. Hij werd zelfs door Paulus tegengesproken in Antiochië. Het ziet er naar uit dat dit een probleem is dat niet opgelost raakt door beide groepen. We kunnen allen maar vaststellen dat dit een verborgenheid die nog moet opgelost worden door de Joden en door de heidenen om te komen tot zijn volle recht. Nu moeten we echter de doctrines die gepromoot worden erbij nemen, welke dan ook. Laten we nu de inspanning doen om de vordering te vervullen van 2 Korinthe 5:16-21 "Zo dan, wij kennen van nu aan niemand naar het vlees; en indien wij ook Christus naar het vlees gekend hebben , nochtans kennen wij Hem nu niet meer naar het vlees. 17 Zo dan, indien iemand in Christus is, die is een nieuw schepsel; het oude is voorbijgegaan, ziet, het is alles nieuw geworden. 18 En al deze dingen zijn uit God, Die ons met Zichzelven verzoend heeft door Jezus Christus, en ons de bediening der verzoening gegeven heeft. 19 Want God was in Christus de wereld met Zichzelven verzoenende, hun zonden hun niet toerekenende; en heeft het woord der verzoening in ons gelegd. 20 Zo zijn wij dan gezanten van Christus wege, alsof God door ons bade ; wij bidden van Christus wege: laat u met God verzoenen. 21 Want Dien, Die geen zonde gekend heeft , heeft Hij zonde voor ons gemaakt , opdat wij zouden worden rechtvaardigheid Gods in Hem."
Er is enige verdienste en het is een goede zaak die kan voortkomen om mensen te helpen zich te verzoenen met hun erfenis. Dit is een van de manieren hoe we vaders en moeders kunnen belonen. Maar ons doel moet zijn om mensen te verzoenen met God. Wij moeten niet afgeleid worden door verschillende doctrines of mensen die de vervanging promoten van Gods doel met een lager doel. We kunnen niet volledig verzoend worden met ons verleden, ons heden of onze toekomst, als we niet volledig verzoend zijn met God.