DE VASTGESTELDE FEESTEN
Hoofdstuk 1
DE FEESTEN BEGRIJPEN
De feesten van de Heer in Leviticus (Vayikra) 23 gevonden, werden aan ons door God gegeven, zodat Zijn volk de komst van de Messias (Mashiach) zou kunnen begrijpen en de rol die de Messias (Mashiach) zou spelen in het verlossen en herstellen van zowel mens als aarde, terug aan God, na de val van de mens in de Hof van Eden (Gan Eden). Hoewel de meeste niet- Joodse Christenen van de feesten hebben gehoord, zijn de diepe betekenis en het belang van deze feesten bijna algemeen niet begrepen.
De apostel Paulus (Rav Sha'ul) schreef in een brief aan de niet-Joodse gelovigen te Kolosse dat de feesten van de Heer, de nieuwe maan en de Sabbat (Shabbat) dagen een schaduw van toekomstige dingen waren om ons over de Messias (Mashiach) te leren (Kolossenzen 2:16- 17). Yeshua (de Hebreeuwse naam voor Jezus, die "redding" betekent) was het wezen of de vervulling van het grotere plan dat God in deze zeven belangrijke feesten openbaarde en aankondigde. Aan alle lezers die met de feesten vertrouwd zijn, u zult gefascineerd raken te ontdekken dat de eerste vier feesten, d.i. Joods paasfeest (Pesach), Ongezuurde Broden (Hag HaMatzah), Eerstelingen (Bikkurim) en Pinksteren (Sjawoe'ot) voornamelijk leren over de belangrijke gebeurtenissen bij de eerste komst van de Messias (Mashiach) en waarom deze evenementen een belangrijk onderdeel waren van Gods verlossing van de mens. Bovendien zult u ontdekken dat de laatste drie feesten, d.i. het feest der Bazuinen (Jom Teruah, ook bekend als Rosh Hashana), de Grote Verzoendag (Yom Kippur) en het Loofhutten- of Tabernakelfeest (Sukkot), een fascinerend inzicht geven over belangrijke gebeurtenissen die de tweede komst van de Messias (Mashiach) insluiten.
WAAROM DE FEESTEN BESTUDEREN
Veel niet-Joodse Christenen vragen zich af waarom ze de feesten moeten bestuderen en vieren. Ik geloof dat daarvoor twee goede redenen zijn.
1) Ten eerste, hoewel alle Christenen God met heel hun hart liefhebben en Hem elke dag willen dienen, hebben de meeste Christenen nog geen diepgaande kennis van de Bijbel en begrijpen de diepe diepte niet van de persoonlijke relatie die God met ons verlangt te hebben. De meeste Christenen begrijpen hun persoonlijke relatie met God op dezelfde manier zoals ik mijn persoonlijke relatie met God gedurende vele, vele jaren zag: "Ga trouw en regelmatig naar de plaatselijke gemeente van uw keuze, en wees een goed, zedig, eerlijk en fatsoenlijk mens in het beleven van uw dagelijkse leven." Want dat was alles wat ik wist, dat was wat ik aannam. Echter, God begon mij te onderwijzen en toonde me de diepere dingen over mijn persoonlijke relatie met Hem, en een geestelijk inzicht van de feesten was een grote sleutel tot het ontsluiten van dit mysterie. Als u een Christen bent en verlangt om God op een grotere wijze te begrijpen dan je vandaag doet, zullen de feesten u de diepere dingen met betrekking tot uw persoonlijke relatie met Hem onthullen.
2) Ten tweede zijn de feesten Gods feesten en Zijn vastgestelde tijden die wij in acht moeten nemen (Leviticus [Vayikra] 23:1-2,4). God gaf de feesten om over de dood, begrafenis en de opstanding van de Messias (Mashiach) te leren; de bekrachtiging van de gelovigen met de Heilige Geest (Ruach HaKodesh); de opstanding van de doden; de kroning van de Messias; de bruiloft van de Messias; de verdrukking (Chevlai shel Mashiach); de tweede komst van de Messias; het millennium (de Messiaanse tijd of de Athid Lavo); en nog veel meer.
De Bijbel geeft menige zwaarwegende redenen aan voor het bestuderen en begrijpen van de zeven feesten van de Messias:
- De feesten staan in de Bijbel, en heel de Bijbel is geïnspireerd door God (2 Timotheüs 3:16-17 "Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot wederlegging , tot verbetering, tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is;17 Opdat de mens Gods volmaakt zij , tot alle goed werk volmaaktelijk toegerust.").
- De feesten zijn een schaduw van wat komt en welke ons over de Messias leren (Kolossenzen 2:16-17 "Dat u dan niemand oordele in spijs of in drank, of in het stuk des feest dags, of der nieuwe maan, of der sabbatten;17 Welke zijn een schaduw der toekomende dingen, maar het lichaam is van Christus. "
Hebreeën 10:1 "Want de wet, hebbende een schaduw der toekomende goederen, niet het beeld zelf der zaken, kan met dezelfde offeranden, die zij alle jaren geduriglijk opofferen, nimmermeer heiligen degenen, die daar toegaan.").
- De feesten zijn profetische zinnebeelden en voorbeelden die belangrijke gebeurtenissen in het verlossingsplan van God voorafschaduwen
(1 Korinthe 10:1-6,11 "En ik wil niet, broeders, dat gij onwetende zijt, dat onze vaders allen onder de wolk waren, en allen door de zee doorgegaan zijn; 2 En allen in Mozes gedoopt zijn in de wolk en in de zee; 3 En allen dezelfde geestelijke spijs gegeten hebben;4 En allen denzelfden geestelijken drank gedronken hebben; want zij dronken uit de geestelijke steenrots, die volgde ; en de steenrots was Christus . 5 Maar in het meerder deel van hen heeft God geen welgevallen gehad; want zij zijn in de woestijn ter nedergeslagen. 6 En deze dingen zijn geschied ons tot voorbeelden, opdat wij geen lust tot het kwaad zouden hebben, gelijkerwijs als zij lust gehad hebben ; 11 En deze dingen alle zijn hunlieden overkomen tot voorbeelden; en zijn beschreven tot waarschuwing van ons, op dewelke de einden der eeuwen gekomen zijn").
- God gaf de feesten, zodat we Gods verlossingsplan voor de wereld en onze persoonlijke relatie met Hem kunnen leren en begrijpen
(Romeinen 15:4 "Want al wat te voren geschreven is, dat is tot onze lering te voren geschreven , opdat wij, door lijdzaamheid en vertroosting der Schriften, hoop hebben zouden .").
- De feesten, als onderdeel van de Thora (wat "instructie" betekent), zijn als een schoolmeester of voogd die ons naar de Messias leidt
(Galaten 3:24 "Zo dan, de wet is onze tuchtmeester geweest tot Christus, opdat wij uit het geloof zouden gerechtvaardigd worden.").
- De feesten zullen verwijzen naar de Messias en Gods plan voor de wereld via de Messias
(Psalm [Tehillim] 40:6-8 "Gij hebt geen lust gehad aan slachtoffer en spijsoffer; Gij hebt mij de oren doorboord; brandoffer en zondoffer hebt Gij niet geeist. 7 (-) Toen zeide ik: Zie, ik kom ; in de rol des boeks is van mij geschreven . 8 (-) Ik heb lust, o mijn God! om Uw welbehagen te doen; en Uw wet is in het midden mijns ingewands. "
Hebreeuwen 10:7 "Toen sprak Ik: Zie, Ik kom (in het begin des boeks is van Mij geschreven), om Uw wil te doen, o God! ").
- Yeshua (Jezus) kwam om alles te vervullen dat werd opgeschreven in het Oude Testament (Tenach), dat uit drie delen bestaat: de Thora, de profeten (Nevi'im), en de geschriften (Ketuvim), door de Psalmen over Hem gepersonifieerd
(Lucas 24:26-27,44-45 "Moest de Christus niet deze dingen lijden, en alzo in Zijn heerlijkheid ingaan? 27 En begonnen hebbende van Mozes en van al de profeten, legde Hij hun uit, in al de Schriften, hetgeen van Hem geschreven was ; 44 En Hij zeide tot hen: Dit zijn de woorden, die Ik tot u sprak, als Ik nog met u was, namelijk dat het alles moest vervuld worden, wat van Mij geschreven is in de Wet van Mozes, en de Profeten, en Psalmen . 45 Toen opende Hij hun verstand, opdat zij de Schriften verstonden. "
Johannes [Yochanan] 5:46-47 "Want indien gij Mozes geloofdet, zo zoudt gij Mij geloven; want hij heeft van Mij geschreven. 47 Maar zo gij zijn Schriften niet gelooft, hoe zult gij Mijn woorden geloven? ").
- De feesten zetten het patroon uiteen van de hemelse dingen op aarde
(Hebreeuwen 8:1-2,5 "De hoofdsom nu der dingen, waarvan wij spreken, is, dat wij hebben zodanigen Hogepriester, Die gezeten is aan de rechter hand van den troon der Majesteit in de hemelen: 2 Een Bedienaar des heiligdoms, en des waren tabernakels, welken de Heere heeft opgericht , en geen mens ; 5 Welke het voorbeeld en de schaduw der hemelse dingen dienen, gelijk Mozes door Goddelijke aanspraak vermaand was, als hij den tabernakel volmaken zou: Want zie , zegt Hij, dat gij het alles maakt naar de afbeelding, die u op den berg getoond is. "
9:8- 9,23 "Waarmede de Heilige Geest dit beduidde , dat de weg des heiligdoms nog niet openbaar gemaakt was, zolang de eerste tabernakel nog stand had 23 Zo was het dan noodzaak, dat wel de voorbeeldingen der dingen, die in de hemelen zijn, door deze dingen gereinigd werden, maar de hemelse dingen zelve door betere offeranden dan deze.
Exodus [Shemot] 25:8-9,40 "En zij zullen Mij een heiligdom maken, dat Ik in het midden van hen wone. 9 Naar al wat Ik u tot een voorbeeld dezes tabernakels, en een voorbeeld van al deszelfs gereedschap wijzen zal, even alzo zult gijlieden dat maken; 40 Zie dan toe, dat gij het maakt naar hun voorbeeld, hetwelk u op den berg getoond is. "
26:30 "Dan zult gij den tabernakel oprichten naar zijn wijze, die u op den berg getoond is "
Numeri [Bamidbar] 8:4 "Dit werk nu des kandelaars was van dicht goud, tot zijn schacht, tot zijn bloemen was het dicht; naar de gedaante, die de HEERE Mozes vertoond had, alzo had hij den kandelaar gemaakt. "
Ezechiël [Yechezekel] 43:1- 6,10-12 "").
ü God geeft het natuurlijke om het geestelijke uit te leggen
(1 Korinthe 15:46-47 "Doch het geestelijke is niet eerst, maar het natuurlijke, daarna het geestelijke . 47 De eerste mens is uit de aarde, aards ; de tweede Mens is de Heere uit den Hemel.").
ü Door het natuurlijke te bestuderen, kunnen we het geestelijke begrijpen
(1 Korinthe 2:9-13 "Maar gelijk geschreven is: Hetgeen het oog niet heeft gezien, en het oor niet heeft gehoord, en in het hart des mensen niet is opgeklommen, hetgeen God bereid heeft dien, die Hem liefhebben . 10 Doch God heeft het ons geopenbaard door Zijn Geest; want de Geest onderzoekt alle dingen, ook de diepten Gods.11 Want wie van de mensen weet, hetgeen des mensen is, dan de geest des mensen, die in hem is? Alzo weet ook niemand, hetgeen Gods is, dan de Geest Gods.12 Doch wij hebben niet ontvangen den geest der wereld, maar den Geest, Die uit God is, opdat wij zouden weten de dingen, die ons van God geschonken zijn ; 13 Dewelke wij ook spreken, niet met woorden, die de menselijke wijsheid leert , maar met woorden, die de Heilige Geest leert, geestelijke dingen met geestelijke samenvoegende. "
2 Korinthe 4:18 "Dewijl wij niet aanmerken de dingen, die men ziet, maar de dingen, die men niet ziet; want de dingen, die men ziet, zijn tijdelijk, maar de dingen, die men niet ziet , zijn eeuwig.").
WAT IS DE BETEKENIS VAN HET WOORD FEEST IN DE BIJBEL?
Twee belangrijke Hebreeuwse woorden komen in Leviticus (Vayikra) hoofdstuk 23 voor, en elk woord wordt in het Nederlands als feest vertaald.
In vers 2 is het woord voor feest het Hebreeuwse woord mo'ed, zoals geschreven staat: "Spreek tot de kinderen Israëls, en zeg tot hen, betreffende de feesten [mo'ed] van de Heer ...." Het woord mo'ed betekent "een afspraak, een bepaalde tijd of jaargetijde, een cyclus of jaar, een vergadering, een vastgestelde tijd, een bepaalde tijd of het juiste uur". Door het begrijpen van de Hebreeuwse betekenis van het Nederlands woord feest, kunnen we zien dat God ons meedeelt dat Hij een "vastgestelde tijd of exacte tijd of een afgesproken tijdstip" beschikt waarop Hij een afspraak met de mensheid heeft om bepaalde gebeurtenissen in de verlossing te vervullen. Yeshua (Jezus) kwam feitelijk naar de aarde op de exacte tijd door God verordend (Galaten 4:2,4 "Maar hij is onder voogden en verzorgers, tot den tijd van den vader te voren gesteld. 4 Maar wanneer de volheid des tijds gekomen is, heeft God Zijn Zoon uitgezonden, geworden uit een vrouw , geworden onder de wet; "), en God heeft een precieze tijd of vastgezette afspraak, in de toekomst, wanneer Hij de wereld zal oordelen (Handelingen 17:31 "Daarom dat Hij een dag gesteld heeft, op welken Hij den aardbodem rechtvaardiglijk zal oordelen, door een Man , Dien Hij daartoe geordineerd heeft, verzekering daarvan doende aan allen, dewijl Hij Hem uit de doden opgewekt heeft").
In vers 6 is een ander Hebreeuws woord als feest vertaald, zoals er geschreven staat: "En op de vijftiende dag van dezelfde maand is het feest [chag] van de ongezuurde broden ...." Het Hebreeuwse woord chag, dat een "feest" betekent, is afgeleid van het Hebreeuwse wortelwoord chagag, dat "bewegen in een cirkel, marcheren in een heilige processie, vieren, dansen, een plechtige feest of heiligendag houden" betekent. Daaruit kunnen we zien dat God de feesten als jaarlijks te vieren cycli gaf, zodat door ze te vieren, we Gods verlossende plan voor de wereld kunnen begrijpen, de rol die de Messias (Yeshua) in die verlossing zou spelen, en onze persoonlijke relatie met God betreffende hoe we van een baby Christen tot een volwassen Christen groeien. Hoewel God ons de feesten om te vieren gaf, gaf God de feesten nooit met de bedoeling dat we door het vieren ervan de zaligheid van Hem zouden verkrijgen, want het heil komt alleen door het geloof (emunah); maar God heeft de feesten gegeven met de bedoeling te onderwijzen en Zijn volk te instrueren over Zijn verlossingsplan en onze persoonlijke relatie met Hem.
DE AANGEWEZEN PLAATS
De feesten zijn niet alleen Gods vastgestelde tijden, maar moesten ook op Gods aangewezen plaats worden beleefd. God zei dat Hij een plaats zou kiezen en dat het een voorgeschreven plaats zou zijn waar Zijn verlossend plan zou worden gerealiseerd. Het Joods paasfeest (Pesach), het Wekenfeest of Pinksteren (Shavuot), en het Loofhuttenfeest (Sukkot) moesten op een aangewezen plaats worden beleefd (Deuteronomium [Devarim] 16:2,6,9-11, 13-16 "Dan zult gij den HEERE, uw God, het pascha slachten, schapen en runderen, in de plaats , die de HEERE verkiezen zal, om Zijn Naam aldaar te doen wonen. 6Maar aan de plaats, die de HEERE , uw God, verkiezen zal om daar Zijn Naam te doen wonen, aldaar zult gij het pascha slachten aan den avond, als de zon ondergaat, ter bestemder tijd van uw uittrekken uit Egypte. 9 Zeven weken zult gij u tellen; van dat men met de sikkel begint in het staande koren, zult gij de zeven weken beginnen te tellen. 10 Daarna zult gij den HEERE, uw God, het feest der weken houden; het zal een vrijwillige schatting uwer hand zijn, dat gij geven zult , naardat u de HEERE, uw God, zal gezegend hebben. 11 En gij zult vrolijk zijn voor het aangezicht des HEEREN, uws Gods, gij, en uw zoon, en uw dochter, en uw dienstknecht, en uw dienstmaagd , en de Leviet, die in uw poorten is, en de vreemdeling, en de wees, en de weduwe, die in het midden van u zijn; in de plaats, die de HEERE , uw God, zal verkiezen, om Zijnen Naam aldaar te doen wonen. 13 Het feest der loofhutten zult gij u zeven dagen houden, als gij zult hebben ingezameld van uw dorsvloer en van uw wijnpers. 14 En gij zult vrolijk zijn op uw feest, gij , en uw zoon, en uw dochter, en uw dienstknecht , en uw dienstmaagd, en de Leviet, en de vreemdeling, en de wees, en de weduwe, die in uw poorten zijn. 15 Zeven dagen zult gij den HEERE, uw God, feest houden, in de plaats, die de HEERE verkiezen zal; want de HEERE, uw God , zal u zegenen in al uw inkomen, en in al het werk uwer handen; daarom zult gij immers vrolijk zijn. 16 Driemaal in het jaar zal alles, wat mannelijk onder u is, voor het aangezicht des HEEREN , uws Gods, verschijnen, in de plaats, die Hij verkiezen zal: op het feest der ongezuurde broden, en op het feest der weken, en op het feest der loofhutten; maar het zal niet ledig voor het aangezicht des HEEREN verschijnen:") .
Deze plaats was Jeruzalem (Yerushalayim) (2 Koningen [Melachim] 21:4 "En hij bouwde altaren in het huis des HEEREN, waarvan de HEERE gezegd had: Te Jeruzalem zal Ik Mijn Naam zetten"). Hieruit kunnen we zien dat Jeruzalem (Yerushalayim) door God werd vastgesteld om de plaats te zijn waar belangrijke gebeurtenissen rond Gods verlossende plan van zouden worden gerealiseerd. Yeshua (Jezus) stierf, werd begraven en herrees in Jeruzalem. De bekrachtiging van de gelovigen door de Heilige Geest (Ruach HaKodesh) vond in Jeruzalem plaats. Messias (Yeshua) zal terugkeren en zijn voet op de Olijfberg in Jeruzalem zette (Zacharia 14:4 "En Zijn voeten zullen te dien dage staan op den Olijfberg, die voor Jeruzalem ligt, tegen het oosten; en de Olijfberg zal in tweeen gespleten worden naar het oosten, en naar het westen, zodat er een zeer grote vallei zal zijn; en de ene helft des bergs zal wijken naar het noorden, en de helft deszelven naar het zuiden. ") en Jeruzalem zal het middelpunt zijn van de wereld belangstelling en controverse vóór de komst van de Messias (Zacharia 12:2-3 "Ziet, Ik zal Jeruzalem stellen tot een drinkschaal der zwijmeling allen volken rondom; ja, ook zal zij zijn over Juda, in de belegering tegen Jeruzalem.3 En het zal te dien dage geschieden, dat Ik Jeruzalem stellen zal tot een lastigen steen allen volken; allen, die zich daarmede beladen, zullen gewisselijk doorsneden worden; en al de volken der aarde zullen zich tegen haar verzamelen." 14: 2-4"Want Ik zal alle heidenen tegen Jeruzalem ten strijde verzamelen; en de stad zal ingenomen, en de huizen zullen geplunderd , en de vrouwen zullen geschonden worden ; en de helft der stad zal uitgaan in de gevangenis; maar het overige des volks zal uit de stad niet uitgeroeid worden.3 En de HEERE zal uittrekken, en Hij zal strijden tegen die heidenen, gelijk ten dage als Hij gestreden heeft, ten dage des strijds. 4 En Zijn voeten zullen te dien dage staan op den Olijfberg, die voor Jeruzalem ligt, tegen het oosten; en de Olijfberg zal in tweeen gespleten worden naar het oosten, en naar het westen, zodat er een zeer grote vallei zal zijn; en de ene helft des bergs zal wijken naar het noorden, en de helft deszelven naar het zuiden. ").
DRIE KEER PER JAAR MOESTEN ZIJ SAMENKOMEN
Hoewel er in totaal zeven (het goddelijk getal voor perfectie of volledigheid in de Bijbel) feesten zijn, verdeelde God de zeven feesten in drie grote feestperioden. De feesten van het Joods paasfeest (Pesach), Ongezuurde Broden (Hag HaMatzah) en Eerstelingen (Bikkurim) vinden plaats in de Hebreeuwse maand Nisan, dat de eerste maand van Gods religieuze kalender in de lente van het jaar is. (Wat later staan we stil bij deze kalender). Het Wekenfeest (Shavuot), of Pinksteren, wordt in de derde maand gehouden, dat is de Hebreeuwse maand Sivan. Het Feest van de Bazuinen (Yom Teruah), Grote Verzoendag (Yom Kippur), en het Loofhuttenfeest (Sukkot) worden in de zevende maand Tisjri gehouden, dat is in het najaar (Exodus [Shemot] 23:14-17 "Drie reizen in het jaar zult gij Mij feest houden. 15 Het feest van de ongezuurde broden zult gij houden; zeven dagen zult gij ongezuurde broden eten (gelijk Ik u geboden heb ), ter bestemder tijd in de maand Abib, want in dezelve zijt gij uit Egypte getogen ; doch men zal niet ledig voor Mijn aangezicht verschijnen. 16 En het feest des oogstes, der eerste vruchten van uw arbeid, die gij op het veld gezaaid zult hebben. En het feest der inzameling, op den uitgang des jaars, wanneer gij uw arbeid uit het veld zult ingezameld hebben. 17 Drie malen des jaars zullen al uw mannen voor het aangezicht des Heeren HEEREN verschijnen. "; 34: 22-23 "Het feest der weken zult gij ook houden , zijnde het feest der eerstelingen van den tarweoogst , en het feest der inzameling, als het jaar om is. 23 Al wat mannelijk is onder u zal driemaal in het jaar verschijnen voor het aangezicht des Heeren HEEREN, den God van Israel.": Deuteronomium [Devarim] 16:16-17 "Driemaal in het jaar zal alles, wat mannelijk onder u is, voor het aangezicht des HEEREN , uws Gods, erschijnen, in de plaats, die Hij verkiezen zal: op het feest der ongezuurde broden, en op het feest der weken, en op het feest der loofhutten; maar het zal niet ledig voor het aangezicht des HEEREN verschijnen: 17 Een ieder, naar de gave zijner hand, naar den zegen des HEEREN, uws Gods, dien Hij u gegeven heeft"). Drie is het getal van de volledige en volmaakte bewijs en getuigenis (Deuteronomium [Devarim] 17:6, "Op den mond van twee getuigen, of drie getuigen, zal hij gedood worden, die sterven zal; op den mond van een enigen getuige zal hij niet gedood worden. "; 19:15 "Een enig getuige zal tegen niemand opstaan over enige ongerechtigheid of over enige zonde, van alle zonde, die hij zou mogen zondigen; op den mond van twee getuigen, of op den mond van drie getuigen zal de zaak bestaan. "; Matheus [Mattityahu] 18:19-20, "Wederom zeg Ik u: Indien er twee van u samenstemmen op de aarde , over enige zaak, die zij zouden mogen begeren, dat die hun zal geschieden van Mijn Vader, Die in de hemelen is. 20 Want waar twee of drie vergaderd zijn in Mijn Naam, daar ben Ik in het midden van hen"; Lukas 24:44-45," En Hij zeide tot hen: Dit zijn de woorden, die Ik tot u sprak, als Ik nog met u was, namelijk dat het alles moest vervuld worden, wat van Mij geschreven is in de Wet van Mozes, en de Profeten, en Psalmen .45 Toen opende Hij hun verstand, opdat zij de Schriften verstonden. " 2 Korintiërs 13:1; "Dit is de derde maal, dat ik tot u kom; in den mond van twee of drie getuigen zal alle woord bestaan." ; 1 Timotheüs 5:19; "Neem tegen een ouderling geen beschuldiging aan, anders dan onder twee of drie getuigen. " 1 Johannes [Yochanan] 5:8 "En drie zijn er, die getuigen op de aarde, de Geest, en het water, en het bloed; en die drie zijn tot een. "). De feesten zijn dus een getuigenis van Gods goddelijk plan en de rol van Messias (Yeshua) die dat plan vervult. Dit is de boodschap die aan Christenen wordt meegedeeld met betrekking tot de drie grote feestperioden in het jaar.
Van oudsher worden de feesten door niet-Joodse Christenen als puur Joodse feesten gezien. Echter, Leviticus (Vayikra) 23:1-2,4 vertelt ons heel duidelijk dat dit feesten van de Heer zijn. In werkelijkheid geïnstrueerde God in Zijn goddelijke wijsheid ons dat deze feesten voor zowel Jood als niet-Jood zijn, en samen met elkaar moeten worden gevierd (Deuteronomium [Devarim] 16:10-11, 14-16). In Deuteronomium (Devarim) 16:11, 14, is het woord dat in het Nederlands met vreemde(ling) vertaald is het Hebreeuwse woord ger, wat op de niet-Jood (Bijbelgelovige heiden) duidt die zich heeft aangesloten bij het Joodse volk. Daarom is de Heer is de Gastheer van de feesten en alle Christenen zijn Zijn genodigden.