DE SCHADUW EN DE WERELIJKHEID
De wonderbaarlijke parallel tussen het lam voor het Pesach en de Heer Jezus, het Lam Gods
Een schaduw is precies de weergave van de werkelijkheid.
Gods plan voor de verlossing van de mens en het wereldgebeuren is verborgen in de zeven feesten en deze blijken exact de volgorde in Gods reddingsplan te onthullen. Deze feesten zijn de feesten van de Heer.
Gods feesten waren en zijn jaarlijkse, op vaste tijden door God bepaald, repetities van Zijn Heilige samenkomsten. We merken dat in alle feesten Jezus Christus al vanaf het begin centraal staat.
De feesten zijn de schaduwen van de dingen die nog moeten komen, van toekomstige gebeurtenissen. (Colossenzen 2:16-17) Jezus Christus is de werkelijkheid. De schaduwen van de werkelijkheid zijn een toetsing van onze individuele perceptie. Als we de werkelijkheid, die Jezus Christus is, niet juist waarnemen, dan moeten we de schaduw zoals God die heeft gegeven, en die waarheidsgetrouw is, bestuderen en onze perceptie aan de werkelijkheid aanpassen.
We moeten niet vasthouden aan een bepaalde theologie of denominatie of kerkelijke formules waardoor ons Godsbeeld bepaald wordt. We moeten steeds weer opnieuw de Bijbel bevragen. Op deze manier krijgen we weer een helder beeld van de echte werkelijkheid in Christus. De Apostel Paulus roept ons op om " alle dingen te onderzoeken" en " het goede te behouden" ( 1 Thessalonisenzen 5:21) De jaarlijks terugkomende feesten zijn als een wiel dat rond draait, maar dat ook vooruitgaat naarmate we groeien in het begrijpen van de schaduwen, zo dat we meer en meer gaan gelijken op onze verlosser Jezus Christus.
We mogen de schaduwen van het Oude Testament niet onderschatten. En als we ons licht laten vallen op de schaduw, dan moeten we steeds de "Nieuwe Testament" werkelijkheid zien. We gaan Jezus Christus veel scherper zien als we de schaduw eerst begrijpen.
Zo zijn dus de Bijbelse feesten ook onze feesten en we moeten de diepte begrijpen van Gods plan en het doorleven en het niet onthouden aan anderen. Gods Geest maakt de christenen wakker en attendeert ons niet alleen op Gods feesten, maar ook op andere onbegrepen gedeeltes van de Bijbel die dikwijls met de feesten zijn verbonden.
In het Nieuwe Testament wordt nergens afgeweken van datgene wat al in het Oude Testament werd voorzegt. De schaduw uit het Oude Testament legt aan ons de werkelijkheid in Christus uit. Wie de schaduw niet begrijpt, mist mogelijk een belangrijk deel van die werkelijkheid bij het bestuderen van het Nieuwe Testament.
.
Pesach is het feest van de bevrijding en is het schaduwfeest (Colossenzen 2: 16-17)dat inderdaad bij ons Paasfeest hoort en moeten dus eigenlijk samen worden gevierd. (afgeschaft door de eerste concilies)
Dit feest en hetgeen met Jezus gebeurde was al van voor de grondlegging van de wereld bepaald. God wist precies wanneer Zijn Zoon zou voorgeleid worden bij Kajafas, wanneer Hij aan het kruis werd genageld en om welk uur Hij Zijn leven zou afleggen en God had dit tijdschema al 1500 jaar eerder bekent gemaakt aan Israël doormiddel van het Pesachfeest. Zij repeteerden dat steeds in de vorm van een schaduw, waar Jezus de werkelijkheid van is. En dit geld ook voor de andere feesten. Laten we de schaduw, het lam, en de werkelijk, Jezus Christus , nader bekijken tijdens Zijn laatste Pesach.
De selectie van het lam
- Op Nisan 10 moesten alle families een gaaf mannelijk lam uitkiezen, apart zetten, en gedurende 4 dagen thuis inspecteren om te zien of het zonder gebrek was. (Exodus 12:3)
- Daarnaast werd en toen ook een lam voor de natie uitgekozen en dit kwam uit Bethanië of Bethlehem en dat werd geslacht na het dagelijkse middagoffer. (toen de tempel in gebruik was)
- Jezus was toen ook in Bethanië, in het huis van Lazarus. Op de avond waarop Nisan 10 begon waste Maria de voeten van Jezus met kostbare nardusmirre. Jezus werd hierdoor apart gezet door deze zalving.
De intocht van het lam - Nisan 10
er waren in het jaar dat Jezus gekruisigd werd 2 processies.
- Eén processie met een lam dat van buiten de stad kwam en door de Schaapspoort richting altaar in de tempel werd gebracht. De mensen zingen dan Psalm 118 en wuifden met palmtakken en riepen de woorden van de Psalmist: "Hosanna, gezegend Hij die komt in de naam van de Heer" vers 25-26
- Een andere tocht van het Lam dat ook van buiten de stad op weg was naar het altaar der eeuwen: "het kruis" Jezus komt vanuit Bethanië naar Jeruzalem en de mensen zijn enthousiast, voor de bevrijding die zal gebeuren (uit Egypte) van de Romeinse verdrukking. Zij gaven Hem waardigheid door hun klederen, symbolisch hun waardigheid, op de weg te leggen.
De menigte die Hem als koning ziet, beseffen niet dat Hij als het Pesachlam voor de wereld komt.
- Jezus is waarschijnlijk door de Oosterpoort de stad binnengegaan , terwijl de hogepriester door de Schaapspoort kwam met zijn lam. ( de rechterzijde van het Tempelplein)
De inspectie van het Lam - Nisan 10-14
- Nadat de hogepriester het lam voor de natie naar het tepelplein had gebracht werd het gedurende 4 dagen gecontroleerd of het gebreken had. Ook de families verborgen hun lam 4 dagen in hun huis. Exodus 12:5-6
Jezus kwam door de Oosterpoort direct op het Tempelplein
- De evangeliën beschrijven hoe Hij gedurende 4 dagen werd ondervraagd door de farizeeën en de sadduceeën Zij beseften echter niet dat dit behoorde tot " de inspectie van het Lam" als voorbereiding op het Pesachfeest van het echte Lam. De hogepriesters en ook de werelds machthebbers stelden vast dat tegen deze Man niets te vinden was. Lucas 23:6-12; Matheus 26:59; 27:23a.
De ondervraging ging zelfs door tot aan het kruis en ook de misdadigers konden niet tegen Hem inbrengen. De schaduw en de werkelijkheid kwamen overeen.
Het binden van het lam aan het altaar
s'Morgens vroeg op de 14° Nisan kwam Jezus uit het gebouw waar Pilatus zijn handen had gewassen in onschuld. Lucas 23:22.
- Jezus droeg zelf de houten balk waaraan Hij later zou worden opgehangen. (Isaak, toen een man van dezelfde leeftijd als Jezus, droeg zelf het brandhout waarop hij werd gebonden.)
- Nadat de hogepriester officieel had vast gesteld dat het Pesachlam zonder gebreken was, werd het op het 3° uur ( ongeveer 9 uur s'morgens) aan een van de hoorns van het brandofferaltaar gebonden.
- Enkele honderden meters verder werd Jezus op dat exacte uur, net buiten de stad, aan het kruis genageld. ( Jezus hoorde zeer zeker het zingen van de priester en het bazuingeschal op het Tempelplein)
- Op het Tempelplein was dat jaar het tafereel anders dan de andere jaren. Tijdens de slachting van de lammeren werd het grimmig donker. De duisternis kwam over het gehele land van ongeveer s'middags tot 15h00 uur.
Het Lam voor de natie wordt geslacht.
De slachting van lam moest "tussen de avonden" plaats vinden ( tussen 12h00 en 15h00)
- Toen het lam voor de natie geslacht werd begonnen de levieten na het bazuingeschal, weer een gedeelte van de Hallel Psalmen te zingen. Psalm 113-118. Hun blik was gericht op de aardse lammeren en niet op het Lam aan het kruis.
- Jezus hoorde in de verte aan het kruis de woorden van de levieten uit de Hallel Psalm 118:22; 26
"De steen, dien de bouwlieden verworpen hadden, is tot een hoofd des hoeks geworden ."
"Gezegend zij hij, die daar komt in den Naam des HEEREN"
- Terwijl de zelf geselecteerde lammeren ( per familie) geslacht werden de binnenste voorhof en het altaar vuurrood van het bloed. (alsof de voet van het altaar bloedde vanwege het bloed dat de door de priesters tegen het altaar werd gegooid)
- Jezus leg ronde deze tijd (als het Pesachlam voor de natie wordt geslacht) Zijn leven af op het kruis van Golgotha. Hij hoorde misschien nog net de sjofar. Hij had de schaduw tot werkelijkheid gemaakt. De werkelijkheid was uit de schaduw getreden.
Hij is niet gestorven aan de verwondingen door de mensen toegebracht, maar Hij legde zelf zijn leven af en beval Zijn geest in de handen van de Vader, nadat Hij het patroon van dit feest precies vervuld had.
Jezus vervulde niet allen dit feest. In de volgende dagen zou Hij de profetische schaduwbetekenis van nog twee feesten vervullen.
Volgens de geschiedschrijver Flavius Josephus waren er op dat feest ongeveer 2.750.000 mensen aanwezig. Jeruzalem was gedurende deze periode geen rustige plaats. We tellen 1 lam per 10 mensen en dan komen we uit op 275.000 lammeren die moesten geslacht worden op de dag van de kruisiging op Golgotha. Als het er oom minder waren, dan was er nog een immense stroom van bloed die van het altaar via aquaducten bergafwaarts stroomde van de Hinnonmvalei naar de kidronvallei.. Dit was zeer zeker een bijzonder tafereel. Dit bloed van de lammeren vermengd met water was een schaduw van de werkelijkheid; het bloed van Jezus vermeng met water.
Het tempelritueel voor Pesach was niet de enige schaduw van het echte Lam. Ook in de uittocht van Egypte was het beeld van Gods Zoon al verweven in de opdracht van de Israëlieten.
- Jezus zei niet alleen dat Hij het Lam was dat moest geslacht worden om de dood voorbij te laten gaan; Hij zei ook dat Hij de Deur is. Wie door deze Deur binnen gaat en blijft, is veilig.
Jezus noemt zichzelf de "Alfa en de Omega" ( dit is een Griekse vertaling) en in het Hebreeuw, de taal die Jezus sprak met Johannes, is dat de "Alef en de Tav"; het begin en het einde. Het betekent echter ook " teken of zegel" waardoor de deur voor de dood vergezeld zou blijven.