DE ONRECHTVAARDIGE EIGENAARS ONTEIGENEN.

God had het land Kanaän aan Abraham gegeven als een bezitting voor hem en zijn erfgenamen. Toen zij dat land verlieten door naar Egypte gaan, bleef dat land niet braak liggen. Er kwamen andere volken en rondtrekkende stammen en deze begonnen steden te bouwen en het land te bewerken. Deze mensen werden door beschouwd als opzichters, maar zij waren nooit de eigenaars. Zij woonden daar wederrechtelijk. Het land behoorde in feite aan Abraham en zijn familie.

Toen zij door God op wonderbaarlijke wijze uit Egypte werden geleid en aan de grenzen van Kanaän kwamen kregen ze instructies van Jozua om het gebied terug in te nemen dat hen als erfgenamen van Abraham toebehoorde. Zij zouden vanaf hat Pascha in Egypte tot aan het oversteken van de Jordaan de belofte aan Abraham, om een land te verkrijgen overvloeiende van melk en honing, dit land in bezit nemen. Wat ze zich niet realiseerden was dat andere mensen de koeien en bijenkorven in bezit hadden.
Jozua met zijn legers moest dit land van de belofte onteigenen. Jozua 3:10 "Verder zeide Jozua: Hieraan zult gijlieden bekennen, dat de levende God in het midden van u is, en dat Hij ganselijk voor uw aangezicht uitdrijven zal de Kanaanieten, en de Hethieten, en de Hevieten, en de Ferezieten, en de Girgazieten, en de Amorieten en de Jebusieten."
God gaf ons bij de verlossing gezond verstand. Het is onze erfenis. 2 Timotheüs 1:7 "Want God heeft ons niet gegeven een geest der vreesachtigheid, maar der kracht, en der liefde, en der gematigdheid ."
Zoals de zeven volkeren dir dit land wederechtelijk bezaten, zo moeten wij die dingen uit ons hart en ons denken verdrijven die trachten te leven in het gebied dat God aan ons heeft gegeven.de naam van deze zeven koningen onthult hun ware aard en hun opdracht in ons denken. Dit geeft ons enig inzicht over de strijd in ons leven.
Vierhonderd jaar eerder had God Jozef terug herenigt met zijn broers en dan zegt God:    Genesis 50:20 "Gijlieden wel, gij hebt kwaad tegen mij gedacht; doch God heeft dat ten goede gedacht; opdat Hij deed, gelijk het te dezen dage is, om een groot volk in het leven te behouden." God gebruikt vele dingen die onze vijand gebruikt om ons tot slaaf te maken en te vernietigen, om ze te laten medewerken ten goede. (Romeinen 8:28) voor ons lijken sommige dingen, die God toelaat, slecht. Maar Hij heeft alles ten goede voor ons bedoeld. De strijd in ons denken is van God. De bedoeling van God is dat er iets goeds uit voortkomt.
Als wij beginnen in te zien wie onze vijanden zijn, zul wij ze niet gunstig gezind zijn. Je wordt ze beu en wij gaan ze beginnen haten en dan zeggen wij: "ik haat dat en ik wil het niet langer in mijn leven hebben". Als het conflict in ons denken geweldig hevig wordt, weet dan dat dit de tijd is die God bepaald heeft opdat wij het niet lager gunstig gezind zullen zijn. Als we gekomen zijn op het punt dat we gaan zeggen: "ik haat het, ik ben het beu" , dan is onze bevrijding nabij. Het is niet negatief om aangevallen te worden door de vijand. God wil je voorgoed van die macht bevrijden.
Als Christus in je leven komt, is Hij van plan om radicale veranderingen aan te brengen in onze levensstijl.
De generatie Israëlieten die uit Egypte kwam, had daar vierhonderd jaar bestaan en was veertig jaar in de woestijn geweest op weg naar het beloofde land. Zij hadden dus een hele koffer met mee met ervaringen en leringen en Handelingen die overeen kwamen met wat God wilde. Ze hadden veertig jaar in tenten gewoond en geeten van dat wat door God voorzien was. Nu moesten ze leren zelf hun voeding te voorzien en ze zouden in huizen gaan wonen en niet in meer in tenten. Gods bedoeling was dat ze een landbouw cultuur zouden ontwikkelen.
God zorgde ervoor dat de zeven koninkrijken boerderijen ontwikkelden, de steden bouwden en de wijngaarden en akkers beplantten en ze waren in feite maar pachters. Nu zei God dat Jozua dat alles in bezit moest nemen voor het volk van Israël. De eerste twee steden, Jericho en Ai, werden op Gods bevel met de grond gelijk afgebrand.
De inwoners van de stad Gibeon sloten een verbond met Jozua en hadden dus de Sterke aan hun kant en werden gespaard en verdedigd door Jozua.
God bewoog de inwoners van Kanaän er toe om buiten hun steden te komen om Jozua uit te dagen, in plaats van binnen hun burchten te blijven waar ze veilig waren.
Het was dus in de vlakten en velden waar Jozua deze legers versloeg en decimeerde. Daarna was het heel eenvoudig om de steden in te nemen, en hij maakte er aanspraak voor de kinderen van Israël als een deel van hun erfenis.
- De eerste stad was Hebron, toverformule-verlokker-tovenaar.
- De laatste stad was Aksaf ,tovenaar- van toverij gebruik maken of toveren.

Dit is opmerkelijk de eerste en de laatste hadden te doen met toverij of mystiek. Deze steden moeste ingenomen worden, want God haat alles wat te maken heeft met toverij, het is Hem een gruwel en een enorm blok aan ons been in ons denken. Dit waren dan toekomstige woonplaatsen voor Israël. Dit gedeelte van onze ziel dat zich uitstrekt naar de geesten wereld heeft God voorzien om een relatie met Hem te hebben. Hij wil alleen de onrechtmatige eigenaars opruimen.
- De tweede stad die God intact liet is Jarmut, verhogen - trots. God veracht trotsheid en mensen die zichzelf verheffen boven alles om zich heen. Nadat ze opgeruimd was moest Israël in deze stad leven verheven boven alle volken om hen heen. Het is het voorwerp van trots dat gevaarlijk is, zoals trots op positie, titels, bezittingen enz. . . wij zouden eigenlijk trots moete zijn op onze families, trots op onze roeping in het leven en vooral trots op God.
- De derde stad is Lachis, mysterie. Er is een gedeelte in ons brein, ons denken dat zich bezig houdt met mysteries. God zal altijd een mysterie voor ons blijven. ( Jesaja 55:8-9) Het nieuwe Testament gebruikt woord "geheimenis" tweeëntwintig keer. Alle christenen moeten een gedeelte van hun leven doorbrengen in Lachis. (geheimenis van Gods koninkrijk, het geheimenis van het evangelie, het geheimenis van Christus, het geheimenis van de gemeente. )
- De vierde stad die onbeschadigd bleef was Eglon, os of kalf. Dit is een levendig beeld van een offersysteem dat God zelf heeft ingesteld en die een schaduw zijn van de werkelijkheid welke Christus is. Eglon moest gereinigd worden van elke vijandige activiteit en dan bewoond worden door Gods volk.
- In de tweede veldtocht spaarde Jozua Madon, hoogte of formaat. De geestelijke betekenis voor het bewoonbaar maken van deze stad voor Israël vinden we in: Efeze 4:13 "Totdat wij allen zullen komen tot de enigheid des geloofs en der kennis van den Zoon Gods, tot een volkomen man, tot de mate van de grootte der volheid van Christus; " Gods doel is dat wij volwassen worden en opgroeien tot de volheid van Christus en dat wij een volkomen nieuwe man zijn. 'geheimenis'.
- Jozua spaarde evenzeer Simron, droesem-bezinksel van wijn. In deze stad werd dus wijn geproduceerd en dat is voor gelovigen een producent van vreugde. Het was het levenselixer. Jezus veranderde water in de beste wijn ooit, toen de bron van vreugde opraakte. Als meer christenen zouden wonen in Simron, dan zouden zij minder tijd hebben in gesprekken met raadgevers.
De enige stad die door Jozua verbrand werd in zijn tweede veldtocht was Hazor, ingesloten of omheind. God wil Zijn volk niet laten wonen in een gebied met bekrompen denken. Hij kwam om ons leven, ons denken, onze emoties en onze wil uit te breiden. Het was kleingeestigheid dat Jezus het meest van al irriteerde. Hazor moest branden! Bekrompen denken moet niet bewoond maar vernietigd worden.
Deze vijanden die onze ziel confronteren moeten verdreven worden en vernietigd, maar de steden die zij bouwden kunnen Gods voorziening worden voor ons. Leven voor ons plezier kan zondig zijn, maar alle plezier over boord gooien om te leven in religieuze miserie is niet het juiste antwoord. Een groeiend christelijk leven belemmeren is niet geestelijk. Wij moeten Madon binnentrekken en emotioneel en geestelijk opgroeien. We kunnen ook zonder problemen binnen gaan in Lachis en Jarmut en Aksaf.
Onze God zal niet groter zijn dan onze opvatting over Hem. graaf diep in Gods openbaring van zichzelf zoals Hij die aan ons heeft gegeven en ontsluit enige van Zijn mysteries. (ontdek de schaduwen van Christus in de feesten van de Heer of bestudeer het Joods huwelijksritueel)
Geestelijke oorlogsvoering speelt zich af in ons denken, maar hoeft niet voor altijd door te gaan. We hoeven niet te leven in een nederlaag, evenmin moete we leven met een constant conflict. Dit zal natuurlijk vragen om discipline over ons bevrijde denken, want oude gedachtenpatronen zijn moeilijk te vervangen.

© 2016 Worlds Collide. Alle rechten voorbehouden.
Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin