13. DE NIEUWE MENS
- Efeze 2: 12-16
Een andere opmerkelijk resultaat van het kruis en zijn werk vinden we beschreven in Efeze 2:12-16 "Dat gij in dien tijd waart zonder Christus, vervreemd van het burgerschap Israels, en vreemdelingen van de verbonden der belofte, geen hoop hebbende, en zonder God in de wereld. 13 Maar nu in Christus Jezus, zijt gij, die eertijds verre waart, nabij geworden door het bloed van Christus. 14 Want Hij is onze vrede, Die deze beiden een gemaakt heeft, en den middelmuur des af-scheidsels gebroken hebbende , 15 Heeft Hij de vijandschap in Zijn vlees te niet gemaakt, namelijk de wet der geboden in inzettingen bestaande; opdat Hij die twee in Zichzelven tot een nieuwen mens zou scheppen, vrede makende ; 16 En op-dat Hij die beiden met God in een lichaam zou verzoenen door het kruis , de vijandschap aan hetzelve gedood hebbende . "
Het zijn de Joden en de Heidenen, die tot een nieuwe man gemaakt worden, waarover Paulus ons hier onderricht. De openbaring hoe dit zal gebeuren en waarom is een belangrijke vraag voor onze tijd. Voor velen is het duidelijk dat het fundament van de kerk meer gebaseerd is op Rome dan op Jeruzalem. Voor velen is dit misschien geen slechte zaak, maar dit is niet zoals God het bedoeld heeft. Dit wil niet zeggen dat Hij Rome niet moet, of de andere grote kerken van de heidenen om op het fundament te bouwen, Hij wil alleen niet dat zij het gekozen fundament niet op een andere plaats leggen door hun eigen keuze.
Er is een reden dat God het Joodse volk koos om Jezus voort te brengen. Er is ook een reden waarom Hij het fundament van Zijn Kerk in Jeruzalem gelegd heeft, en dat al de schrijvers van de Bijbel Joods waren. het begrijpen van Zijn redenen voor dit zal beslissend zijn om binnen te gaan in de volledige bedoeling van God voor het einde van deze bediening komt. Er is een gracht aan de twee zijden van het levenspad, en er zijn maar weinigen die het levenspad in verband met dit onderwerp gevonden hebben zonder te vallen in een gracht.
Sommigen die de belangrijkheid van de Joodse wortels beginnen te begrijpen, hellen meestal te ver over en proberen terug te gaan naar de "wet die in verordeningen vervat" als de basis van hun houding tegenover God. Zoals we in ons vers lezen heeft Jezus deze in Zijn vlees afgeschaft. Hij heeft de bron afgeschaft van gerechtigheid door onze gerechtigheid te worden aan het kruis. We zoeken dan ook niet langer de wet voor gerechtigheid, maar we omarmen het kruis om te willen blijven in de Heer die onze gerechtigheid is. Om dit te begrijpen moeten we terug gaan naar de wet, die toegevoegd werd omwille van de overtredingen. We worden dan ook ernstig gewaarschuwd door Paulus in Galaten 5:4-9 "Christus is u ijdel geworden, die door de wet gerechtvaardigd wilt worden; gij zijt van de genade vervallen. 5 Want wij verwachten door den Geest, uit het geloof, de hoop der rechtvaardigheid .6 Want in Christus Jezus heeft noch besnijdenis enige kracht noch voorhuid , maar het geloof, door de liefde werkende . 7 Gij liept wel; wie heeft u verhinderd der waarheid niet gehoorzaam te zijn? 8 Dit gevoelen is niet uit Hem, Die u roept. 9 Een weinig zuurdesem verzuurt het gehele deeg."
Als we terug keren naar de wet, dan zij we in gevaar en worden we gescheiden van Christus. Er zijn velen die de Joods wortels begrepen door studie en die de zuurdesem omarmden waarvoor jezus zo waarschuwde in Matheus 16:6 "En Jezus zeide tot hen: Ziet toe , en wacht u van den zuurdesem der Farizeen en Sadduceen." Deze zuurdesem is de reden waarom ons verteld wordt dat de wet "de bediening van de dood" en "de bediening van de veroordeling" is (2 Korinthe 3:7,9) maar dezelfde Paulus beweert in Romeinen 3:31 "Doen wij dan de wet te niet door het geloof? Dat zij verre; maar wij bevestigen de wet."
Ook Jezus kwam niet om de Wet af te schaffen als de standard voor Gods gerechtigheid. Hij kwam om deze te vervullen zodat Hij onze gerechtigheid werd. Zonder de wet, legt Paulus uit, zou er geen overtreding zijn omdat er dan geen kennis is over Gods standard voor gerechtigheid. Op deze wijze is de wet dus onze leermeester die ons tot Christus leidde. We hebben deze zekerheid, dat we de wet niet kunnen volbrengen in eigen kracht, en we worden dus volledig op de verzoening van het kruis geworpen voor onze vergeving en verzoening met God.
Romeinen 7:7-13 "Wat zullen wij dan zeggen? Is de wet zonde? Dat zij verre. Ja, ik kende de zonde niet dan door de wet ; want ook had ik de begeerlijkheid niet geweten zonde te zijn, indien de wet niet zeide: Gij zult niet begeren .8 Maar de zonde, oorzaak genomen hebbende door het gebod, heeft in mij alle begeerlijkheid gewrocht; want zonder de wet is de zonde dood. 9 En zonder de wet, zo leefde ik eertijds; maar als het gebod gekomen is , zo is de zonde weder levend geworden, doch ik ben gestorven. 10 En het gebod, dat ten leven was, hetzelve is mij ten dood bevonden . 11 Want de zonde, oorzaak genomen hebbende door het gebod, heeft mij verleid , en door hetzelve gedood. 12 Alzo is dan de wet heilig, en het gebod is heilig, en rechtvaardig, en goed. 13 Is dan het goede mij de dood geworden ? Dat zij verre. Maar de zonde is mij de dood geworden; opdat zij zou openbaar worden zonde te zijn; werkende mij door het goede den dood; opdat de zonde boven mate wierd zondigende door het gebod."
Er is in de kerken een serieus probleem in het juist gebruiken van de wet die bedoeld is om zonden te openbaren. Dit is het resultaat van de prediking van het evangelie dat Jezus ons bevrijdde van de problemen in plaats van dat Hij ons van de zonde redde. We werpen ons zelf niet op het kruis voor vergeving van onze zonden. De enige basis voor verzoening met God is dat we ons realiseren dat we overtreders zijn en dat we vergeving en verzoening nodig hebben. Alhoewel de wet gegeven is om zonden aan het licht te brengen is het een dodelijke val om deze te omarmen als de remedie tegen de zonden in plaats van het kruis.
De wet is goed als ze juist gebruikt wordt en ze is een ultiem bedrog en een bediening van de dood als ze onjuist wordt gebruikt. Sommigen zien het juist en worden er door gedwongen om naar het kruis te gaan voor verzoening met God, maar om dan terug te keren naar de wet om zijn verordeningen trachten na te komen om aanvaardbaar te blijven voor God, dat is juist de val die Paulus herhaaldelijk aangeeft in zijn brieven. Dit is de originele ketterij waar de eerste apostelen tegen vochten en deze zal terug komen in de laatste dagen. Uiteindelijk is dit de keuze tussen de Boom van kennis van goed en kwaad en de Boom des levens.
En we lezen hier dat alleen het kruis de vijandschap kan afschaffen tussen Joden en heidenen, en de twee samen brengt in een nieuwe man, die zichtbaar zal worden voor het einde komt. Dit zal dus een boom voortbrengen met Joodse wortels en heidense takken, deze beiden hebben elkaar nodig om te overleven en om vrucht te dragen. Joods geloven in de Messias zullen nooit compleet zijn zonder heidense gelovigen, maar in de tegenwoordige tijd zijn geen van beide uit hun gracht gekropen om samen verenigd te worden op de weg die er tussen ligt, de weg des levens.